Сценнарій ігрового короткометражного фільму для проекту «Україно, goodbye!»
Зображення: radiosvoboda.org
- Сценарій Марисі Нікітюк АЛКОГОЛІЧКА (варіант 2)
- Сценарій Марисі Нікітюк АЛКОГОЛІЧКА (варіант 3)
Коментарі
На межі між драмою і трагедією.
У цілому, мене переконує й цікаво – і персонажі, і все, що навколо них і в розгортанні сюжету...
Хіба що загадковий мотив, не прояснений для мене, коли Аліна «бачить» Романа Володимировича, коли її до нього тягне – він тоне в усьому іншому, неувиразнений і навряд чи виправданий.
Також фінальна сцена зі словами «Мамо, забери мене звідси» вочевидь сумнівна. Тут щось треба шукати.
Коли є інші міркування, – цікаво…
Якщо не коротити, то тягне на величеньке кіно)) – коли всю цю історію належно розгорнути, вийде не менше півгодини.
Якщо ж коротити-стискати, важливі, принципові речі можуть вислизнути, вивітритися. Безумовно, потрібен для цієї історії режисер, який би виклав своє бачення.
Сценарій «Алкоголічка» мені видається досконалим утіленням стилю Марисі Нікітюк. Гляньмо на фабулу історії.
Сценарій розповідає про дванадцятилітню дівчинку Аліну, яка живе із ненависною їй тіткою Вєрою Павланою одному з бідних районів Києва (Дарниця, Лісовий), мріє танцювати та вирватися від тітки. Її мати, колишня танцюристка, а тепер, за словами Вєри Павлани, алкоголічка, перебуває у божевільні. Тітка часто порівнює доньку з матір’ю і по-всякому тиранить свою племінницю, не пускаючи її на балет та змушуючи працювати у супермаркеті.
Одного дня вантажники у супермаркеті показують Аліні оголошення, у якому дівчаток 12-16 років запрошують у балетну дитячу трупу «Віночок» для навчання та роботи з трупою за кордоном. Аліна показує оголошення тітці і та буквально продає дівчинку такому собі Роману, про якого сказано, що «йому хочеться не тільки повірити». Роман, як можна зрозуміти із контексту, є звідником, себто поставляє малолітніх дівчаток зарубіжним клієнтам.
Аліна прибуває в аеропорт, де знайомиться з іншими дівчатами, проте на борт літака її не беруть, ми дізнаємося, що один із клієнтів відкликав своє замовлення.
Аліна залишається на Батьківщині і у фіналі у відчаї просить маму забрати її звідси.
У класичному кіносценарії подібна історія потребувала б купи всіляких уточнень та деталізувань. Слід було, наприклад, показати дівчинку у школі, під час занять балетом, продемонструвати її спілкування з однокласниками та дорослими. Крім того, уточнити саму процедуру вивозу за кордон малолітньої дитини, бо в сценарії він винесений за дужки. Слід також деталізувати образ тітки, вказавши, хто вона така, і чому саме до неї потрапила Аліна.
Але для чого псувати талановитий текст? Він потоне у всіх цих подробицях і перетвориться на першу частину повнометражної історії про продану за кордон українську дівчинку, на яку, судячи з усього, чекає сумне майбутнє.
Не може бути цікаво, але це цілком руйнує усю художню логіку «Алкоголічки». Її художня тканина – це протиставлення внутрішнього світу Аліни та її зовнішніх, фізичних дій. Дівчинка весь час мовчить, бо цілком зосереджена на процесах, які протікають у неї всередині. Назовні цей світ проявляється за зачиненими дверима, коли Аліна залишається наодинці сама із собою.
Аліна намагається дистанціюватися від світу, в якому перебуває, насамперед від своєї тітки – агресивної міщанки. Тому Аліна одразу хапається за перші-ліпшу нагоду вирватися із цього світу. І те, що їй не вдається спроба, переводить історію у трагічний регістр – і через те, що дівчинка не знає, від якого лиха врятувалася, і тому, що у фіналі вона цілком ототожнилася зі своєю матір’ю, яка перебуває у божевільні. Внутрішнє вийшло назовні і цілком захопило дівчинку.
Повністю критична стаття про сценарну творчість Марисі Нікітюк тут: http://screenplay.com.ua/critics/?id=263
Написав Ігор Грабович, 12:53 19.04.2012