втілене

  • «Кров’янка»

    Короткометражний ігровий фільм режисера й сценариста Аркадія Непиталюка «Кров’янка» (2016) за однойменним сценарієм…

  • «Сказ»

    Короткометражний ігровий фільм режисерки й сценаристки Марисі Нікітюк та співсценариста Дмитра Сухолиткого-Собчука «Сказ» (2016) за однойменним сценарієм…

  • «Перед виборами»

    Короткометражний ігровий фільм режисера Володимира Адамчо «Перед виборами» (2016) за однойменним сценарієм Олександра Геревича…

Ігор Грабович   

Підліткове кохання у сучасному кіні – це цілком голлівудська парафія. Саме тут визначають моду на такого роду сюжети, і саме з Голлівуду подібна тематика приходить до національних кінематографій.

Свого часу американський кінорежисер Вуді Аллен скаржився, що йому важко знайти для своїх фільмів американських акторів, мовляв, серед них нема пересічних, звичайних чоловіків, усі супермени. Проте з підлітками ситуація прямо протилежна. Від початку вісімдесятих років ХХ століття  у голлівудському кіні сформувався цілком впізнаваний і навіть зразково-показовий образ підлітка-невдахи, який у всьому відстає від своїх однолітків, особливо у справах кохання.

Численні голлівудські комедії відшліфували до канонічного блиску сюжет про шкільного лузера, що його зневажають та принижують довколишні, проте він одного дня бере себе у руки, перемагає суперників та отримує першу красуню класу.

У наступні десятиліття до цього сюжету додалися суперможливості, які слабкий підліток отримує у подарунок внаслідок фатального збігу обставин. Класичним прикладом став «Спайдермен» – «Людина-павук», спочатку комікс, а потім повнометражний фільм про вкушеного радіоактивним павуком старшокласника Пітера Паркера, який починає своє життя супергероя після шкільної екскурсії у сучасну біологічну лабораторію.

Уся подальша сюжетна лінія присвячена і наступній модифікації нового людського виду, і боротьбі Спайдермена зі злочинцями, і зближенню героя із дівчиною своєї мрії.

Ще одним американським способом здобути взаємність дівчини продемонструвала картина «Трансформери». Тут старшокласник зі смішним прізвищем Сем Вітвікі отримує у подарунок від батька свій перший автомобіль, який згодом виявиться чужопланетним прибульцем.  Звісно, ця неймовірна та сенсаційна обставина радикально змінює життя підлітка-невдахи, який опиняється у центрі боротьби дуже потужних позаземних сил – автоботів та десептиконів.

Втягнувшись у нове і дуже динамічне життя, Сем Вітвікі стає героєм, що рятує світ та отримує дівчину, до якої раніше і підступити не смів. Взагалі у таких історіях ставки щоразу зростають – вороги стають все сильнішими, а дівчата все красивішими.

2008 року вийшла ніби дівоча версія «Трансформерів» – стрічка «Сутінки», де старшокласниця Белла Свон із першого погляду закохувалася в дуже загадкового та красивого однокласника Едварда Калена, який щоразу знаходив спосіб здивувати дівчину суперздібностями.

До пори до часу Едвард інтригував Беллу, не відкриваючи своєї справжньої суті, проте одного дня не втерпів і здався. І правда, яку дізналася дівчина, аж ніяк її не збентежила – чогось схожого вона і чекала, інакше й бути не може.

«Сутінки» стали однією з найкасовіших сучасних картин про підліткове кохання, яке не може бути по-старосвітськи нормальним, а завше потребує певного посередника між двома молодими людьми, і таким посередником може бути суперсила, чужопланетний прибулець чи магічне заклинання, здатне зробити героїв безсмертними.

Усі революційні спроби привнести реалізм у стосунки підлітків обертаються лише форсуванням непристойности. Так було 1999 року із комедією «Американський пиріг», яка способом утворення шкільної пари вибрала численні непристойні ситуації, в яких обігрувалися первинні, відтак доволі сильні людські потреби.

2007 року знаменитий американський продюсер Джадд Апатов пропонує свою версію підліткового становлення і творення пари. Спродюсована ним картина «Суперперці» оповідає знайому усім історію про американських підлітків-невдах, які мріють втратити цноту до випуску та купити за підробленими водійськими правами алкоголь у супермаркеті.

 «Суперперці» стали культовою картиною не в останню чергу через те, що там не було супергероїв і взагалі якихось нереалістичних речей, щоправда, було досить багато екстремальних та непристойних ситуацій. Не може бути, аби історія підліткового кохання обійшлася без втручання сторонніх сил. Хлопці дотепер потребують виглядати героями в очах дівчат.

У європейському кіні підліткове кохання виглядає геть по-іншому, тут історія невдач і фрустрацій молодої людини вписується до ширшого суспільного, та й часто  політичного, контексту, а саме дорослішання не обмежується тільки сексуальним чи алкогольним посвяченням. І підлітку практично ніколи не допомагає суперсила. Це доводить іспанський фільм «Злодії» режисера Хайме Маркеса, який вночі з 18 на 19 березня о 01:35 демонструється в авторській програмі Володимира Войтенка АРҐУМЕНТІ-КІНО на телеканалі «1+1».

Він  представляє сучасний європейський кінематограф, що він воліє бути більше космополітичним, ніж яскраво національним. Відтак і любовна історія у цій картині, з одного боку, не пориває із національними традиціями, а, з іншого, цілком слідує світовій кіномоді, заданій Голлівудом. Творення підліткової пари тут стається під час здійснення злочину, майже як у класичному фільмі про Бонні та Клайда. І хлопець тут зацікавлюється дівчиною, лише спостерігаючи, як вона порушує закон. Врешті-решт, вони стають спільниками і їхні стосунки від цього тільки зміцнюються.

Звісно, фільм «Злодії» не дасть відповіді на одвічне запитання: «Що є кохання?», проте він підніме завісу над правилами сучасного світу, які не тільки схвалюють нестандартні форми поведінки, але ще й роблять їх єдино можливими.

Коментарі