втілене

  • «Кров’янка»

    Короткометражний ігровий фільм режисера й сценариста Аркадія Непиталюка «Кров’янка» (2016) за однойменним сценарієм…

  • «Сказ»

    Короткометражний ігровий фільм режисерки й сценаристки Марисі Нікітюк та співсценариста Дмитра Сухолиткого-Собчука «Сказ» (2016) за однойменним сценарієм…

  • «Перед виборами»

    Короткометражний ігровий фільм режисера Володимира Адамчо «Перед виборами» (2016) за однойменним сценарієм Олександра Геревича…

Анна Купінська 

Нова стрічка режисера Вонга Кар Вая "Великі майстри" розповідає про життя легендарного кунгфуїста Іп Мана, який, за переказами, був вчителем самого Брюса Лі. Втім, фільм аж ніяк не назвеш байопіком у традиційному значенні цього слова, адже тут йдеться не тільки про життя відомого бійця. Життєва драма Іп Мана стає частиною загальної історії кількох шкіл кунг-фу, які пережили свій розквіт перед Другою світовою війною, потерпали під час японської окупації та відродилися у повоєнному Гонконгу.

 Дія стрічки починається наприкінці 1930-х років, коли китайські школи кунг-фу були могутніми та впливовими. Їхні представники збиралися у борделі міста Фошань, аби вирішити свої питання, послухати музику та відпочити. Ідилія закінчилася, коли керівник найстарішої школи вирішив знайти собі спадкоємця. Найбажанішим кандидатом виявився Іп Ман, який мав на меті об’єднати усі школи кунг-фу в одну. Проти цих ідей виступила горда дочка старого майстра - леді Ер, а також його надто амбітний учень.

Леді Ер та Іп Ман влаштовують поєдинок і його результатом, несподівано для усіх, стає кохання. Проте майстер Іп одружений та має дітей, тож зближення закоханих неможливе. Зрештою, усі суперечки втрачають сенс із початком японської окупації. Війна позбавляє чоловіка статків та родини, а батька леді Ер убиває отой амбітний учень, який став на бік японців. Дівчина йде проти настанов старійшин шкіл та присягається помститися зрадникові. Її наступна зустріч з Іп Маном відбудеться вже після війни, коли їхні життя будуть назавжди зруйновані.

Сам режисер Кар Вай неодноразово наголошував, наскільки важливим є кунг-фу для китайської культури. І саме тому він працював над "Великими майстрами" десять років, консультуючись із провідними майстрами кунг-фу, та безкінечно вдосконалюючи сценарій. Його актори також пройшли кількарічну підготовку з цього бойового мистецтва. Зрештою, культурна специфіка стрічки серйозно дає про себе знати під час перегляду. І як не прагнув Кар Вай пристосувати свою роботу до західних смаків, (існує два варіанти монтажу стрічки – для внутрішнього вжитку, та для Заходу), чимало деталей у ній все ж залишиться для нас незрозумілими.

Насамперед стрічка позбавлена звичної для нас сюжетної чи жанрової єдності. Вона має майже нуарівський зачин, де під безкінечним нічним дощем ватажки шкіл-родин у підпіллі обговорюють свою діяльність, а мужній та благородний герой от-от стане жертвою фатальної красуні. Проте, цілком несподівано, ця сюжетна лінія переміщується у декорації військової драми, а закінчується романтичним акордом цілком у стилі "Любовного настрою" – іншої роботи Кар Вая із тим же Тоні Люном у головній ролі.

Перший епізод картини – це видовищний поєдинок Іп Мана із численними супротивниками. Ніч, дощ, рапід та бризки, які розлітаються навкруги після кожного удару, задають тон стрічці, в якій вишукана картинка відверто превалює над сюжетом. Кар Вай створює болісно красивий фільм, а його ретро-стилістика лише підкреслює гіркоту назавжди втраченої епохи. Проте глядачу, мало знайомому із цією культурою, буде важко витримати і різкі повороти сюжету, і закручені діалоги героїв, які спілкуються винятково химерними метафорами "китайської мудрості".

Навіть найбільш популярна й тиражована картина Кар Вая "Любовний настрій" настільки занурена у гонконгську буденність початку 1960-х, що глядач з іншої культури може зрозуміти лише найочевидніший, мелодраматичний її шар.

Те саме можна сказати і про "Великих майстрів", щоправда, тут не йдеться про реалістичне відображення доби, а радше про емоційне відтворення тогочасної легенди. І нереалізована, практично чеховська любовна драма, лише підкреслює порожнечу, яка залишилася від тих буремних десятиліть, спустошених війною.

Та, на жаль, сама філософія кунг-фу, яка і є основою всієї картини, так і залишиться для більшості глядачів незвіданою таємницею.

УП. Життя, 31.05.2013

Коментарі