втілене

  • «Кров’янка»

    Короткометражний ігровий фільм режисера й сценариста Аркадія Непиталюка «Кров’янка» (2016) за однойменним сценарієм…

  • «Сказ»

    Короткометражний ігровий фільм режисерки й сценаристки Марисі Нікітюк та співсценариста Дмитра Сухолиткого-Собчука «Сказ» (2016) за однойменним сценарієм…

  • «Перед виборами»

    Короткометражний ігровий фільм режисера Володимира Адамчо «Перед виборами» (2016) за однойменним сценарієм Олександра Геревича…

Анна Купінська 

Режисер Крістофер Нолан дав нове дихання екранізаціям коміксів про Бетмена, довівши, що супергеройське кіно може бути не тільки видовищним, але й серйозним та навіть злободенним. Та й головний герой, якого зіграв драматичний актор Крістіан Бейл, став менш абстрактним та більш людяним у порівнянні із попереднім постановками. Для нього бути Бетменом – цілком вимушена роль, яка часто виявляється героєві не під силу.

Проте у картині "Темний Лицар повертається"/ The Dark Knight Rises, що вона від 26 липня в українському прокаті, вигадка все ж поборола "правду життя". Третя частина не менш видовищна за попередні фільми, проте інколи їй бракує логіки та чітко вмотивованого ходу подій. Новий негідник Бейн, хоч і носить маску, як у Ганнібала Лектера, та хрипить, мов Дарт Вейдер, відверто програє в харизмі попереднім ворогам Бетмена, а його спосіб розквитатися із Ґотем-сіті виглядає аж занадто химерним та малоймовірним.

Цього разу місту загрожує вибух атомної бомби, яку Бейн зробив із ядерного реактора, викраденого із підземель корпорації Вейна. Врятувати місто може тільки Бетмен, але містяни все ще вірять, що він причетний до смерті "Білого Лицаря" прокурора Гарві Дента і тому не довіряють йому. Брюс Вейн тим часом переховується у своєму будинку, трагічно переживаючи загибель коханої дівчини, яку вбив Дент. Нова загроза примушує його прийняти виклик, проте подолати кремезного велетня Бейна та його озброєну до зубів армію не так просто.

У стрічці "Темний Лицар повертається" Брюс Вейн зустрічається не лише із новим ворогом, але й з новими коханками. Перша – це зрадлива Жінка-кішка (Енн Гетавей), яка зіграє важливу роль в поєдинку Бетмена та Бейна. Друга – мільйонерка Міранда (Маріон Котіяр), яка вона візьметься рятувати компанію Вейна від несподіваного банкрутства.

Серед вже знайомих героїв у фільмі знову з’являться дворецький Альфред (Майкл Кейн), комісар Джеймс Ґордон (Ґері Олдмен) та Люціус Фокс (Морґан Фрімен).

З перших кадрів Нолан вводить у фільм велику кількість персонажів та сюжетних ліній, майстерно закручуючи сюжет та доводячи його до ефектної кульмінації в фіналі. Звісно, така драматургія має й свої недоліки, адже на самого Бетмена у режисера залишається зовсім небагато часу. Проте сила циклу Нолана якраз у тому, що пересічні громадяни Ґотема відіграють у ньому таку ж важливу роль, як і Людина-Кажан. І саме від їхнього морального вибору часто залежить доля міста.

У цьому фільмі Ґотем піддається випробуванню анархією та терором, що його розв’язує Бейн, який захопив владу в місті. Він влаштовує революцію і, немов Ленін та більшовики, закликає вбивати багатих, дає свободу люмпен-пролетаріату (себто злочинцям) та страчує громадян під час театралізованих судових засідань. Перед містянами постає вибір – жити у страху, чи боротися із загарбниками.

Зрештою, цикл про "Темного Лицаря" просто пронизаний капіталістичним пафосом та вірою у святість приватної власності. Брюс Вейн прагне звичайного життя, але статки роблять його відповідальним за рідне місто. Він не може покинути бізнес, який фінансує благочинність, і не може зняти маску Бетмена, бо той захищає Ґотем від бандитів. Вейн – це суперкапіталіст, носій усіх чеснот сучасної Америки.

Недоліком фільму є те, що достовірність історії часто приноситься у жертву екранному видовищу. На відміну від попередніх частин, картина "Темний Лицар повертається" - це правдива казка, в якій послідовність подій, місце дії та банальна логіка часто відходить на другий план. Кіношні "ляпи" у цьому фільмі найбільш виразні та очевидні.

Скажімо, не зовсім зрозуміло, чому біржа не відмінила незаконні фінансові операції з майном Вейна, хоча було очевидно, що він став жертвою злочину. Також важко знайти пояснення тому, як Брюс Вейн зміг без допомоги дістатися із індійського Джодхпура до Ґотема, оточеного двома кордонами солдат. Та найбільше впадає в око, що після тримісячного перебування під землею, поліцейські не встигли навіть забруднитися та обрости бородами.

Втім, усі ці огріхи забуваються під час незабутньої фінальної сцени, яка повертає Ґотему віру в свого героя, а Брюсу Вейну – надію на нормальне життя без маски. І хоча Нолан пообіцяв більше не знімати нових частин "Темного Лицаря", поява Робіна наприкінці картини дає нам слабку надію на продовження серіалу.

УП. Життя, 27.07.2012

Коментарі