втілене

  • «Кров’янка»

    Короткометражний ігровий фільм режисера й сценариста Аркадія Непиталюка «Кров’янка» (2016) за однойменним сценарієм…

  • «Сказ»

    Короткометражний ігровий фільм режисерки й сценаристки Марисі Нікітюк та співсценариста Дмитра Сухолиткого-Собчука «Сказ» (2016) за однойменним сценарієм…

  • «Перед виборами»

    Короткометражний ігровий фільм режисера Володимира Адамчо «Перед виборами» (2016) за однойменним сценарієм Олександра Геревича…

Віктор Глонь, СМ

Чи можна створити захопливий екшн за відсутности конфлікту в сценарії? Можна, якщо витратити 220 мільйонів доларів на 100 хвилин спецефектів у 142-хвилинному фільмі й запросити зіркову команду акторів. 

Ні, формально у новому блокбастері режисера Джосса Ведона «Месники»/ The Avengers, звісно, є конфлікт, але настільки невиразний, що нікому до нього діла немає, ні творцям фільму, ні глядачам. Йдеться ж бо про якнаймасовіше (глобальне) кіно, яке треба звести до єдиного, зрозумілого кожному мешканцеві планети, знаменника – добро проти зла – нічого зайвого, як завжди. 

«Месники» є екранізацією однойменної серії коміксів, що зібрала на своїх сторінках найпопулярніших супергероїв компанії Marvel Comics. Вперше така збірна побачила світ у 1963 році й відтоді її склад неодноразово змінювався. У фільмі, що вийшов у широкий кінопрокат в Україні 3 травня, команду складають Залізна Людина (Роберт Дауні-мол.), Капітан Америка (Кріс Еванс), Галк (Марк Руффало), Тор (Кріс Гемсворт), Наташа «Чорна Вдова» Романова (Скарлетт Джогенссон) та Соколине Око (Джеремі Реннер). Скликав цю команду керівник проекту «Щит» Нік Ф’юрі у виконанні Семюела Л. Джексона щоб боротися проти всесвітнього зла у вигляді зведеного брата Тора Локі (Том Гіддлстон). 

The Avengers

Як бачите, розстановка сил досить заплутана навіть для тих, хто стежить за екранізаціями марвеллівських коміксів. Що там уже казати про випадкових глядачів. Отже перед сценаристом (що в цьому випадку є і режисером) фільму на базі таких персонажів постає непросте завдання – якомога швидше і ефективніше усіх їх представити в експозиції, не гаючи жодної хвилини до початку ґрандіозних батальних сцен. Треба сказати, що в нашому випадку на це витрачено десь із пів години (принаймні, таке склалося враження) – кожного героя застали в мить його професійної геройської діяльности: Чорна Вдова вдає беззахисну жертву витягуючи у злодіїв потрібну їй інформацію, Залізна Людина щось паяє на дні окану, після чого знімає свій сталевий костюм і перетворюється на звичайного мільйонера, що насолоджується звичайним життям у пентгаузі свого хмарочоса… Себто, отримуємо замість персонажів action figures (іграшкових фігурок) з інструкціями до використання: такий-то, може робити таке-то; (не) підпалювати, (не) занурювати у воду (дітям до 3-х років не давати). 

Антагоніст Локі може робити багато чого – він взагалі бог, але для встановлення повної влади над нашою планетою йому потрібен невеличкий куб – джерело необмеженої енергії. Макґаффін, іншими словами. Щось таке, що в «Аватарі» потрібно було людям. Чому Локі такий лихий? Через комплекс меншовартости – його ж бо всиновили, і до свого доброго зведеного брата Тора йому не дорівнятися, якщо тільки не захопити цілу планету. Але про це згадується геть мимохідь – практично без драматичної музики і наближень камери – не про це фільм, тому не треба збивати глядачів. 

The Avengers

Коротше, куб Локі забирає, завдяки чому відкриває портал у свій світ, звідки прямо на Мангеттен вилазить армія почвар, від яких наші супергерої відчайдушно відбиваються, паралельно руйнуючи пів міста на втіху нью-йоркських офісних працівників і нас з вами. 

Взагалі, фільми за коміксами чим далі, тим дужче витискають «людську» складову зі своїх сюжетів. Якщо в класичних «Суперменові» (1978) та «Спайдермені» (2001) в основі, щонайменше, маємо історію кохання, то вже в «Темному лицарі» (2008) фокус розводиться, узагальнюється – Джокер проти Бетмена – мотиви несуттєві. «Месники», з цього погляду, пішли ще далі, тому будь-який, невеличкий прояв «негеройської активности» потрясає сильніше за гучні звукові ефекти падаючих будинків – наприклад, несподіване камео Гері Діна Стентона в ролі прибиральника на якого з небес звалився Галк.


Або якщо говорити про конфлікт – суперечка Капітана Америки із Залізною Людиною. Перший як колишній військовий, сказати б, представник американського простого люду каже, що завжди треба діяти самозречено, незважаючи ні на що, Залізна Людина ж як представник еліти, щирий капіталіст, вважає, що діяти треба завжди обережно, врахувавши всі ризики, і головне, заради власної вигоди. Як гадаєте, хто з них стане головним героєм дня? Правильно, замислюватися над цим питанням не варто, щоб не відволікатися від перегляду.

Коментарі