Британський актор Рейф Файнс походить із дуже освіченої та інтелектуальної родини, яка майже у повному складі займається театром та кіно. Уся родина Файнсів добре знається на британській класиці. Рейф Файнс відомий широкому загалу завдяки своїм ролям у кіно, проте він також і театральний актор. Одним із його сценічних персонажів був Коріолан – головний герой однойменної п’єси Шекспіра. У ній йдеться про напівмфіологічного полководця часів республіканського Риму, чиї перемоги над ворогами та конфронтація із власними співвітчизниками стали легендою ще у античні часи.
За словами самого Файнса, Коріолан є одним із його улюблених героїв, тож актор вирішив екранізувати п’єсу, зберігши її основну структуру та оригінальній шекспірівський текст. Проте він обрав для фільму цілком сучасні декорації, замінивши мечі в руках солдат на автомати, а коней на танки та машини. Поштовхом для цього рішення стали антивладні рухи у деяких країнах Близького Сходу, в яких Файнс побачив паралелі із майбутньою стрічкою.
Дія фільму "Коріолан"/ Coriolanus, що від 23 лютого в українському кінопрокаті, відбувається у Римі, але це не сучасна італійська столиця, а цілком уявне місто, яке функціонує за звичаями грецького чи римського полісу. Спокою містян загрожують терористи, які на чолі зі своїм лідером Офідієм влаштовують напади та грабунки. Рим обороняє мужній і чесний полководець Ґней Марцій.
Він - представник патриціїв і тому зневажає плебс за неосвіченість, грубість та мінливість. І, будучи прямою та відвертою людиною, він кидає ці звинувачення в очі своїм суперникам.
Після тріумфальної битви із військом Офідія біля міста Коріоли, патриції нарікають Ґнея Марція титулом Коріолана (себто переможця міста Коріоли) і висувають його на консульську посаду.
Аби стати консулом, Коріолану необхідне схвалення народу, але хитрі трибуни підбурюють простолюд, який проголошує його зрадником і виганяє з міста. Обурений та принижений Ґней Марцій мріє помститися Риму. Він об’єднується зі своїм ворогом Офідієм і йде військом на колишню вотчину, щоби втопити її у крові.
Загалом Файнс взявся за свій фільм із ревністю перфекціоніста. У фільмі грають першокласні актори: американка Джессіка Честейн та британці Ванесса Редґрейв, Джерард Батлер і Браян Кокс.
Також режисер запросив у свій проект знаменитого сценариста Джона Лоґана, який написав сценарії "Гладіатора", "Ранґо" та "Хранителя часу". Оператором "Коріолана" став Баррі Екройд, який працював із Кеном Лоучем і знімав "Загублений рейс" та "Повелителів бурі".
Файнс стверджував, що прагнув передати у своїй стрічці відчуття "документальності" подій. Зйомки фільму відбувалися у Белграді, де можна було знайти і європейську архітектуру, і сліди минулих військових баталій. Зрештою, відверта "реалістичність" стикається в картині із цілком умовним місцем дії, і це створює дуже цікавий ефект "паралельної реальності".
До топосу "Коріолана" звикнути справді важко, так само, як і переконати себе у природності зображуваних подій. "Брудний і голодний плебс" у фільмі – це насправді пристойно вбрані та вгодовані люди, які вочевидь ніколи важко не працювали.
Вони намагаються взяти штурмом елеватор, хоча навряд чи знають, що робити із зерном далі. Форум, де народ "обирає" Коріолана складається із невеликої юрби, а його армія налічує кілька десятків чоловік.
Але якщо звикнути до цих численних умовностей та віршованого шекспірівського тексту, яким розмовляють герої, можна отримати справжнє задоволення від трагедії, розіграної Рейфом Файнсом.
Його Коріолан - незламний, залитий кров’ю і вкритий ранами чоловік, який вже давно перетворився на машину вбивства. Файнс грає, як то кажуть, на зламі, і цього ж вимагає від своїх акторів. В унісон із ним виступає і Ванесса Редґрейв, яка втілила Волумнію – не менш одержиму владою та перемогами матір Коріолана.
Західні критики зауважували, що вихід "Коріолана" дуже вдало співпав із американським рухом "Захопимо Волл-стріт". Та для нашого глядача у цього фільму є ще одна очевидна паралель.
Одним із прототипів свого героя Файнс називав російського прем’єра Владіміра Путіна. Цей політик також уславився боротьбою із терористами та грубими і нестримними заявами щодо опонентів.
"Коріолан" знімався до того, як почалися масові антипутінські демонстрації, але влучив точно у ціль. Скоро російський народ вибиратиме собі нового "консула", і новочасні російські "народні трибуни" на кшталт Навального явно налаштовані проти Путіна. Цікаво, чи повторить він долю Ґнея Марція Коріолана?
УП. Життя, 24.02.2012