Вночі з 16 на 17 березня о 01:20 на телеканалі «1+1» – програма «Арґумент-кіно» та фільм українського режисера Олеся Саніна «Мамай» (2002, Україна).
Фільм українського режисера Олеся Саніна «Мамай», що він був створений 2002 року, є авторською інтерпретацією долі леґендарного українського фольклорного персонажа козака Мамая. Пропонована екранна історія ґрунтується на українському та кримсько-татарському епосах.
Особливо драматично, що ми показуємо цю стрічку саме цих надзвичайно тривожних березневих днів, коли омріяне щасливе майбуття кримських татар та українців у Криму є загроженим із боку російських окупантів.
Автор бо картини Олесь Санін має акторську та кінорежисерську освіти. Останній навчався в Леоніда Осики, однієї з найпомітніших постатей школи українського поетичного кіна, автора вікопомного фільму «Камінний хрест», що був створений за прозою класика української літератури Василя Стефаника.
Санін також практикує як оператор, а ще продюсував документальні й ігрові короткометражні фільми. Сам зафільмував 12 документалок і дві повнометражні ігрові картини. Прикметно також, що Олесь грає на бандурі, торбані, колісній лірі і продовжує волинську лірницьку традицію. Деякий час виготовляв музичні інструменти, успадкувавши ремесло від діда...
Олесь Санін запрошений до студії «Арґументу-кіно», де представить картину «Мамай», а також розповість про свою нову велику кінороботу, яка має вийти до всеукраїнського прокату цього року, незабаром.
Стосовно ж, власне, «Мамая» то Санін потверджує, що сюжет фільму зіткано з трьох складових, із трьох історій.
Перша – це «Дума про трьох братів азовських», українська пісня, що датується 16 століттям. Вона передавалася з вуст у вуста, співалася кобзарями й була зафіксована письмово Лисенком, Квіткою-Основ’яненком і дожила до сьогоднішнього дня.
Другу історію автор картини знайшов в іранській літературі. Потім розшукував усні джерела – серед кримських татар. Називається вона – «Пісня дервіша про трьох доблесних мамлюків».
Це епос тюркських народів, що живе серед кримських татар. У ньому розповідається про те, що трійко рідних братів татар, які служили найманцями в різних арміях, полишають службу, почувши плач Золотої Співочої Колиски. У татар є така леґенда.
Олесь Санін
Коли ця Колиска потрапляє до рук чужинців, тоді татари втрачають свою силу, їхній народ розпорошується, й уривається їхній рід. Це колиска їхньої матері, їхньої цивілізації, культури…
Третю ж історію написав сам Олесь Санін. Й вона про те, як татарська жінка знаходить у степу наймолодшого козака, що помирає; привозить його додому, лікує; закохується в нього, стає його дружиною. Їхнє життя драматичне, трагічне – адже вона татарського роду, а він – українського, що представники цього роду не порятували його лихої години. Так чи так, а цей хлопець стає козаком на ім’я Мамай...
Лишається додати, що оператор фільму «Мамай» Сергій Михальчук отримав низку фестивальних нагород за цю свою роботу. А 2004 року Олесь Санін, Сергій Михальчук, композитор Алла Загайкевич та виконавці головних ролей Вікторія Спєсівцева й Андрій Білоус за створення «Мамая» були удостоєні Державної премії України імени Олександра Довженка. Зрештою, «Мамай» став першим фільмом, що його було висунуто від України на здобуття премії «Оскар» у номінації «Найкращий іншомовний фільм».