втілене

  • «Кров’янка»

    Короткометражний ігровий фільм режисера й сценариста Аркадія Непиталюка «Кров’янка» (2016) за однойменним сценарієм…

  • «Сказ»

    Короткометражний ігровий фільм режисерки й сценаристки Марисі Нікітюк та співсценариста Дмитра Сухолиткого-Собчука «Сказ» (2016) за однойменним сценарієм…

  • «Перед виборами»

    Короткометражний ігровий фільм режисера Володимира Адамчо «Перед виборами» (2016) за однойменним сценарієм Олександра Геревича…

Сергій Тримбач, «День»

Чомусь більша частина  новітньої української історії супроводжується зневаженням нашого кіно. Ще від самого початку 1990-х, коли ліквідували тодішнє Держкіно (воно звалося Держфільмофонд) на чолі з Юрієм Іллєнком і на тривалий період мінімізували фінансування кінематографа.

Результат відомий: два пропущених кінопокоління, зупинка еволюції екранного мистецтва в Україні, віддання національного екрану, з телевізійним включно, російським і американським «кінопродуктам».

Фінансувати кінематограф, як це не парадоксально, почали за президента Віктора Януковича. Відновили Держкіно України, що стало вирішальним фактором. Мало-помалу кіноіндустрія почала відновлюватись. А вже за часів Петра Порошенка і нового очільника Держкіно Пилипа Іллєнка (він змінив Катерину Копилову) українські фільми не тільки продукувалися, а й показувались в кінотеатрах. Скажімо, у цьогорічному січневому репертуарі було п’ять (!!) повнометражних українських фільми, які викликали чималий інтерес глядачів

А власне нинішню українську владу привело на державний олімп саме кіно - Володимир Зеленський спершу зіграв українського Президента у телесеріалі «Слуга народу», а потім народ проголосував за те, щоби він цю роль зіграв у самому житті.  Й відтак видавалось, що тепер наш кінематограф не матиме проблем, принаймні суттєвих

Ага, у нас кінематографічна служба ніколи медом не видавалась. На 2020 рік державне фінансування кінематографа просто заблоковано. Цього тижня кіноспільнота мусила виступили з офіційним зверненням, де констатовано стовідсотковий безлад в системі державного управління у сфері культури. Починаючи з того, що паспорт відповідної бюджетної програми «Державна підтримка кінематографії» досі не виданий - не в останню чергу й внаслідок постійного тасування чиновних крісел. У підсумку працівники Національного центру Олександра Довженка вже три місяці не отримують заробітну плату, а перспективи продукування більшості проектів виглядають доволі примарно. У тому числі й ті, що мають відбуватись в режимі копродукції, а це вже й ставить під удар авторитет держави.

Звісно, хтось скаже: про що ви, яке кіно, коли в Україні і світі такі проблеми? Відповідь проста: проблеми приходять і відходять, а мистецтво вічне. Володимир Зеленський недавно, на врученні Шевченківської премії, процитував Вінстона Черчілля - і під час війни слід фінансувати культуру, бо ж інакше за що воюємо?

Коментарі