Опитування Бюро української кіножурналістики «Підсумки українського кінопрокату та кінопроцесу – 2015» проводилося з метою виявлення та презентації корпоративної ціннісної шкали, якої дотримуються кіножурналісти, – саме та медіаспільнота, що професійно покликана практично формувати у суспільстві ставлення до кінематографії як такої.
Завданнями опитування були:
– визначення найкращих і найгірших стрічок 2015 року;
– оцінка стану українського кінопрокату та характеристика динаміки його розвитку;
– оцінка стану українського кінопроцесу;
– виявлення ставлення кіножурналістів до помітних, а часом суперечливих національних кінематографічних подій 2015-го і початку 2016 року;
– оцінка стану реформування вітчизняної кіногалузі.
Опитування проводилося протягом квітня-травня 2016 року.
В опитуванні взяли участь 29 респондентів із Києва, Львова, Одеси та інших міст України, що представляли 47 ЗМІ (друковані й web-видання, телеканали і радіостанції).
РЕЗЮМЕ
1. Найкращі стрічки 2015 року:
1. Шалений Макс: Дорога гніву (реж. Джордж Міллер)
2. Син Саула (реж. Ласло Немеш)
3. Лобстер (реж. Йоргос Лантімос)
4. Аномаліза (реж. Чарлі Кауфман, Дюк Джонсон)
5. Юність (реж. Паоло Сорентіно)
6. Таксі (реж. Джафар Панахі)
7. Брати. Остання сповідь (реж. Вікторія Трофіменко)
8. Сікаріо (реж. Дені Вільньов)
9. Пісня пісень (реж. Єва Нейман)
10. Макбет (реж. Джастін Курзель)
2. Найгірші стрічки 2015 року:
1. П’ятдесят відтінків сірого (реж. Сем Тейлор-Вуд)
2. По той бік (реж. Олександр Литвиненко)
3. Загублене місто (реж. Віталій Потрух)
4. Captum (лат. Полон) (реж. Анатолій Матешко)
5. Політ золотої мушки (реж. Іван Кравчишин)
3. Стрічки, що 2015 року розчарували найбільше:
Брати. Остання сповідь (реж. Вікторія Трофіменко)
По той бік (реж. Олександр Литвиненко)
Термінатор: Генезис (реж. Алан Тейлор)
4. Стрічки, що 2015 року здивували найприємніше:
Брати. Остання сповідь (реж. Вікторія Трофіменко)
Все палає (реж. Олександр Течинський, Олексй Солодунов і Дмитро Стойков)
Мандарин (реж. Шон Бейкер)
Пісня пісень (реж. Єва Нейман)
Шалений Макс: Дорога гніву (реж. Джордж Міллер)
5. Найбільш суперечливі стрічки 2015 року (названі в усіх категоріях – «кращою», «гіршою», «розчаруванням» і «приємним здивуванням» одночасно):
Брати. Остання сповідь (реж. Вікторія Трофіменко)
Пісня пісень (реж. Єва Нейман)
6. Оцінка стрічок-лідерів українського кінопрокату за касовими зборами за уїк-енд у 2015 році.
Стрічки оцінювали за шестибальною шкалою, де «6» – шедевр, «5» – чудова робота, «4» – хороша робота, «3» – стрічка «так собі», «2» – погана стрічка, «1» – ганебне видовище.
Подано медіани оцінок:
1. 8 нових побачень (реж. Марюс Вайсберг) – 3
2. Ніч у музеї 3: Секрет гробниці (реж. Шон Леві) – 3
3. Хакер (реж. Майкл Манн) – 3
4. Пригоди Паддінгтона (реж. Пол Кінг) – 4
5. Губка Боб: Життя на суші (реж. Пол Тіббіт) – 3
6. П’ятдесят відтінків сірого (реж. Сем Тейлор-Вуд) – 1,5
7. Неочікуваний бізнес (реж. Кен Скотт) – 2
8. Робот Чаппі (реж. Ніл Бломкамп) – 3
9. Нарешті вдома (реж. Тім Джонсон) – 4
10. Форсаж 7 (реж. Джеймс Ван) – 3,5
11. Ex Machina (реж. Алекс Гарленд) – 4
12. Месники: Ера Альтрона (реж. Джосс Уідон) – 3
13. Шалений Макс: Дорога гніву (реж. Джордж Міллер) – 5,5
14. Земля майбутнього: світ за межами (реж. Бред Берд) – 3
15. Розлом Сан-Андреас (реж. Бред Пейтон) – 2
16. Шпигунка (реж. Пол Фіг) – 3,5
17. Світ Юрського періоду (реж. Колін Треворроу) – 3
18. Третій зайвий 2 (реж. Сет Макферлейн) – 3
19. Термінатор: Генезис (реж. Алан Тейлор) – 2,5
20. Посіпаки (реж. Кайл Балда, П’єр Соффін) – 3
21. Людина-мураха (реж. Пейтон Рід) – 3
22. Пікселі (реж. Кріс Коламбус) – 3
23. Місія неможлива: Нація ізгоїв (реж. Крістофер МакКуоррі) – 3,5
24. Агенти U.N.C.L.E. (реж. Гай Річі) – 4
25. Фантастична четвірка (реж. Джош Транк) – 2
26. Канікули (реж. Джон Френсіс Дейлі) – 2,5
27. Хітмен: Агент 47 (реж. Александр Бах) – 2
28. Перевізник: Спадщина (реж. Каміль Деламарр) – 2
29. Той, що біжить лабіринтом: Випробування вогнем (реж. Уес Болл) – 3
30. Еверест (реж. Бальтазар Кормакур) – 4
31. Марсіянин (реж. Рідлі Скотт) – 4
32. Монстри на канікулах 2 (реж. Генндій Тартаковський) – 4
33. 007: Спектр (реж. Сем Мендес) – 3
34. Голодні ігри: Переспівниця. Частина 2 (реж. Френсіс Лоуренс) – 3
35. Віктор Франкенштейн (реж. Пол МакГіган) – 3
36. У серці моря (реж. Рон Говард) – 3
37. Зоряні війни: Пробудження сили (реж. Джей Джей Абрамс) – 4
Примітка. «Канікули» оцінили 4 респонденти, «Нарешті вдома» – 5 респондентів.
7. Оцінка українських (і знятих за участі України) стрічок в національному кінопрокаті – 2015.
Стрічки оцінювали за шестибальною шкалою, де «6» – шедевр, «5» – чудова робота, «4» – хороша робота, «3» – стрічка «так собі», «2» – погана стрічка, «1» – ганебне видовище.
Подано медіани оцінок:
1. Чарівні історії. Еліксир доброти / Волшебные истории. Эликсир доброты (реж. Лілія Солдатенко) – 2
2. Сильніше, ніж зброя (творче об’єднання «Вавилон’13») – 4
3. Українська нова хвиля – 3 (альманах, «Прості речі», реж. Олександр Ратій, «Затичка», реж. Сія Тітова, «Крамниця співочих пташок», реж. Анатолій Лавренішин, «Листопад» реж. Марія Кондакова, «Обличчя», реж. Нікон Романченко, «І Бог зробив крок у порожнечу», реж. Заза Буадзе) – 4
4. Добровольці Божої чоти (реж. Леонід Кантер, Іван Ясній) – 5
5. Молоде українське кіно (альманах, творче об’єднання «Вільні», «Сироїд», реж. Софія Лаврів, «До гармонії», реж. Вероніка Зісельс, «Чотири півні» та «Як Шевченко шукав роботи», реж. Арсеній Бортник) – 2,5
6. Люби мене (реж. Марина Горбач, Мехмет Багадир Ер) – 3
7. О.Е. 20. Live in Kyiv (реж. Сергій Шалигін) – 4
8. Експедиція (реж. Костянтин Коновалов) – 4
9. Кобзар. Історія однієї книги (реж. Тарас Ткаченко, Сергій Сотниченко) – 4
10. Побачення наосліп (реж. Леван Когуашвілі) – 4
11. Молоде українське кіно №2 (альманах, творче об’єднання «Вільні», «Велика перерва», реж. Сергій Горний, «Покоління», реж. Мар’яна Литвинова, «Порятунок», реж. Нікон Романченко) – 3
12. Заміж за іноземця (реж. Джонатон Нардуччі) – 4
13. Z Джок (Олексій Залевський) – 2
14. Все палає (реж. Олександр Течинський, Олексй Солодунов і Дмитро Стойков) – 5
15. Незламна (реж. Сергій Мокрицький) – 3,5
16. Це я (реж. Анна Акулевич) – 3
17. Молоде українське кіно №3 (альманах, творче об’єднання «Вільні», «Знеболювальне», реж. Валерія Сочивець, «Пробудження», реж. Мар’яна Литвинова, «Убивці», реж. Андрій Кравченко, «Обличчя», реж. Нікон Романченко) – 3
18. Моя русалка, моя Лореляй (реж. Нана Джорджадзе) – 2
19. Смертельно живий (реж. Максим Стецков) – 2
20. Молоде українське кіно №4 (альманах, творче об’єднання «Вільні», «Кров», «Мужицький ангел», «Сонет 132», реж. Ірина Правило) – 3
21. Голлівуд над Дніпром. Сни з Атлантиди (реж. Олег Чорний) – 3
22. Місцеві (альманах, «Першим приходить Реванш», реж. Дарина Николенко, «Серед хат», реж. Оксана Носач, «Колишні», реж. Олена Москальчук, Дмитро Бурко, «Pogruzhenie», реж. Олександр Зирянов, «На Сході», реж. Петро Армяновський, «Мій кристал», реж. Оксана Казьміна, «Я на дитмайданчику», реж. Поль Гранек) – 4
23. Олександр Довженко. Одеський світанок (реж. Артем Антонченко) – 2
24. Брати. Остання сповідь (реж. Вікторія Трофіменко) – 4
25. Капелани (реж. Валентин Дігтяренко) – 4
26. Загублене місто (реж. Віталій Потрух) – 2
27. Гетьман (реж. Валерій Ямбурський) – 2
28. Пісня пісень (реж. Єва Нейман) – 4
29. Жучок (реж. Алла Пасікова, Андрій Ржанов) – 3
30. По той бік (реж. Олександр Литвиненко) – 1
31. Тепер я буду любити тебе (реж. Роман Ширман) – 3
–. Великі короткі метри. Фільми-дебюти 1980-х (альманах, УРСР, «Вирішальний вік», реж. Олександр Роднянський, «Випадок у ресторані», реж. Олесь Янчук, «Водозабір», реж. Ада Квірая, «Срібна далина», реж. Ігор Мінаєв, «Два пуделі», реж. Володимир Кучинський) – 4,5
–. Immigraniada (реж. Станіслав Пуздряк) – 4
–. Арсенал (реж. Олександр Довженко) – 5
Примітка. «Z Джок» оцінили 2 респонденти, стрічки «Чарівні історії. Еліксир доброти», «Капелани» та «Immigraniada» – 3 респонденти, фільм «Кобзар. Історія однієї книги» – 4 респонденти, «Експедицію» та альманах «Молоде українське кіно №4» – 5 респондентів.
8. Репертуар кінопрокату – 2015 і задоволеність художніх потреб глядачів:
Репертуар повністю задовольняє художні потреби глядачів – 0%
Репертуар задовольняє більшість художніх потреб глядачів – 7%
Репертуар лише частково задовольняє художні потреби глядачів, але частина лишається незадоволеною – 52%
Репертуар скоріше не задовольняє художні потреби глядачів – 31%
Репертуар абсолютно не задовольняє художні потреби глядачів – 3%
Важко відповісти – 7%
9. Зміни українського кінопрокату в порівнянні з 2014 роком:
Стан українського кінопрокату істотно покращився – 0%
Стан українського кінопрокату покращився – 31%
Стан українського кінопрокату залишився без змін – 38%
Стан українського кінопрокату погіршився – 17%
Стан українського кінопрокату істотно погіршився – 0%
Важко відповісти – 14%
10. Найкраща компанія кінодистриб’ютор в Україні:
1. «Артхаус Трафік» (41%)
2. «B&H Film Distribution Company» (21%)
3. «UFD» («Ukrainian Film Distribution») (7%)
4. «86 Prokat» (7%)
Не відповіли – 24%
11. Оцінка національного кінопрокату – 2015 за п’ятибальною шкалою:
«5» балів – 0%
«4» бали – 17%
«3» бали – 52%
«2» бали – 24%
«1» бал – 0%
Не відповіли – 7%
12. Найкращі українські стрічки, переглянуті кіножурналістами на фестивалях, спеціальних показах і т.п. протягом 2015 року, та їх оцінка.
Стрічки оцінювали за шестибальною шкалою, де «6» – шедевр, «5» – чудова робота, «4» – хороша робота, «3» – стрічка «так собі», «2» – погана стрічка, «1» – ганебне видовище.
Подано медіани оцінок найчастіше згадуваних стрічок:
1. Varta1, Львів, Україна (реж. Юрій Грицина) – 5,5
2. Вагріч і чорний квадрат / Вагрич и черный квадрт (реж. Андрій Загданський) – 5
3. Жива ватра (реж. Остап Костюк) – 5
4. Дибук. Історія мандрівних душ / Dybuk. Rzecz o w?drówce dusz (реж. Кшиштоф Копчиньскі) – 5
5. Чоловіча робота (реж. Марина Степанська, к/м) – 5
13. Кількість переглянутих кіножурналістами 2015 року українських стрічок:
Від одного до чотирьох фільмів – 10%
Від п’яти до десяти фільмів – 24%
Більше десяти фільмів – 24%
Більше двадцяти фільмів – 38%
Жодного фільму – 0%
Важко відповісти – 3%
14. Найкраща українська стрічка 2015 року на думку кіножурналістів:
Все палає (реж. Олександр Течинський, Олексй Солодунов і Дмитро Стойков)
15. Стрічка, яку слід було висунути від України на «Оскар» за підсумками 2014 року:
Пісня пісень (реж. Єва Нейман)
16. Найважливіші українські кіноподії – 2015:
1. Вихід у національний кінопрокат протягом року трьох десятків вітчизняних і знятих за участі України в рамках спільного виробництва ігрових і неігрових стрічок і альманахів короткого метру.
2. Широке міжнародне кінокритичне визнання «Племені» (реж. Мирослав Слабошпицький), внесення фільму кінокритиками і виданнями у переліки найкращих стрічок року.
3. Заснування та діяльність громадського об’єднання «Сучасне Українське Кіно».
4. Започаткування та діяльність кінотеатру українського фільму «Ліра» у Києві та поява схожих ініціатив у Львові, Одесі та інших містах країни.
5. Проведення 12-го Міжнародного фестивалю документального кіно про права людини Docudays UA і діяльність мережі кіноклубів фестивалю.
6. Започаткування та поширення практично орієнтованих кіноосвітніх програм (Film.UA Факультет, Ukrainian Cinema Village, кіношкола Wiz-Art тощо).
7. Запровадження законом «Про внесення змін до деяких законів України щодо захисту інформаційного телерадіопростору України» жорстких обмеження демонстрування та розповсюдження фільмів 1) які містять популяризацію силових структур держави-агресора, 2) в яких брали участь митці, внесені до Переліку осіб, які становлять загрозу національній безпеці, 3) які були вироблені в Росії після 1 січня 2014 року.
8. Поява нових дистриб’юторів, орієнтованих на прокат українського кіно («86Prokat», «435 Films Distribution», «Big Hands Films»).
9. Збільшення протягом року державного фінансування кіно на 100 млн. гривень і запуск у виробництво чотирьох десятків нових фільмів за підтримки Держкіно.
10. Широкий міжнародний прокат «Племені» (реж. Мирослав Слабошпицький), зокрема у США та Німеччині.
17. Епітети, що для кіножурналістів найточніше характеризують діяльність Міністерства культури у галузі кіно протягом 2015 року:
– Популістська
– Бездіяльна
– Непрофесійна
– Псевдопатріотична (ура-патріотична)
– Хаотична
18. Епітети, що найточніше характеризують діяльність Державного агентства з питань кіно протягом 2015 року:
– Активна
– Недостатньо прозора
– Популістська
19. Епітети, що найточніше характеризують діяльність Комітету з питань культури і духовності Верховної Ради України у галузі кіно протягом 2015 року:
– Непомітна
– Непотрібна (зайва)
– Непрофесійна
– Популістська
20. Епітети, що найточніше характеризують діяльність Національної спілки кінематографістів України у галузі кіно протягом 2015 року:
– Недостатня
– Активна (активізована)
– Непомітна (малопомітна)
– Невпливова
21. Національний кінодіяч – «Особистість 2015 року в українському кіно»:
Мирослав Слабошпицький
22. Оцінка українського кінороку – 2015 за п’ятибальною шкалою:
«5» балів – 0%
«4» бали – 62%
«3» бали – 24%
«2» бали – 14%
«1» бал – 0%
23. Ставлення кіножурналістів до продовження Міністерством культури контракту із директором Української студії хронікально-документальних фільмів Наталією Шевчук:
Підтримую – 10%
Не підтримую – 10%
Мені це байдуже – 10%
Важко відповісти – 69%
24. Ставлення до призначення Міністерством культури Геннадія Станілевича генеральним директором Національної кінематеки України:
Підтримую – 0%
Не підтримую – 17%
Мені це байдуже – 14%
Важко відповісти – 69%
25. Ставлення до призначення Міністерством культури Івана Козленка генеральним директором Національного центру Олександра Довженка:
Підтримую – 72%
Не підтримую – 17%
Мені це байдуже – 0%
Важко відповісти – 10%
26. Чи підтримуєте ви можливий переїзд Київського МКФ «Молодість» в інше місто, здатне забезпечити фестивалю достатній рівень фінансової підтримки?
Так, підтримую. Головне зберегти фестиваль, неважливо де саме – 41%
Ні, не підтримую. В іншому місті це буде вже не «Молодість» – 45%
Важко відповісти – 14%
27. Найважливіший український міжнародний кінофестиваль на думку кіножурналістів:
Одеський МКФ – 45%
Міжнародний фестиваль документального кіно про права людини Docudays UA – 31%
Київський МКФ «Молодість» – 10%
Усі три фестивалі – Одеський МКФ, Docudays UA, КМКФ «Молодість» – однаково важливі, кожен по своєму – 14%
Київський міжнародний фестиваль короткометражних фільмів KISFF – 3%
28. Оцінка стану вітчизняної кіноосвіти та її складових за п’ятибальною шкалою.
Подано медіани оцінок:
Матеріально-технічний стан – 1
Кадровий потенціал – 3
Методичний потенціал – 2
Стан української професійної кіноосвіти загалом – 2
Важко відповісти – 41%
29. Ставлення до заборони розповсюдження і демонстрування в Україні фільмів, в яких міститься популяризація дій правоохоронних органів, збройних сил, інших збройних, військових чи силових формувань Російської Федерації:
Позитивне – 59%
Негативне – 28%
Мені це байдуже – 3%
Важко відповісти – 10%
30. Ставлення до цілковитої заборони трансляції на телебаченні російських фільмів і серіалів, вироблених та (або) оприлюднених після 1 січня 2014 року:
Позитивне – 28%
Негативне – 62%
Мені це байдуже – 3%
Важко відповісти – 7%
31. Ставлення до заборони демонстрування та розповсюдження в Україні усіх фільмів, участь у створенні яких брали митці, внесені до Переліку осіб, які створюють загрозу національній безпеці:
Позитивне – 10%
Негативне – 79%
Важко відповісти – 10%
32. Чи слід, на думку кіножурналістів, фінансувати телесеріали коштом бюджету?
Так, адже Україні потрібні якісні національні телевізійні серіали – 10%
Ні, адже це зменшить кошти, які виділятимуть на підтримку власне кіно – 34%
І так, і ні. Державі слід спільно із телеканалами фінансувати виробництво повнометражних фільмів і міні-серіалів за їх мотивами – 38%
Держава не повинна займатися фінансуванням серіалів і кіно. Вона має створювати умови для інвесторів (податкові пільги, підтримка прокату тощо) – 3%
Важко відповісти – 14%
33. Яким має бути «мовний режим» для визнання фільму «національним» (і, відтак, його державної підтримки)?
Національним може бути лише цілком україномовний фільм – 3%
Національним може бути фільм, у якому не менше 90% реплік українською – 3%
Національним може бути фільм, у якому не менше 70% реплік українською – 3%
Українська мова не має бути фактором визначення фільму національним – 76%
Важко відповісти – 14%
34. Оцінка поточної діяльності влади із розробки стратегії розвитку кіноіндустрії, а також безпосереднього реформування вітчизняної галузі кіно:
«5» балів – 0%
«4» бали – 0%
«3» бали – 41%
«2» бали – 24%
«1» бал – 31%
Не відповіли – 3%
35. Чи підтримуєте ви рішення голови Держкіно Пилипа Іллєнка розпустити Експертну комісію з питань розповсюдження і демонстрування фільмів через незгоду із її висновком дозволити демонстрування вітчизняного телесеріалу «Не зарікайся», що йде на телеканалі «Україна»?
Підтримую – 7%
Не підтримую – 72%
Мені це байдуже – 7%
Важко відповісти – 14%
36. Голова Держкіно оголосив початок формування нового складу Експертної комісії. За словами пана Іллєнка «завданням цієї комісії є захист інформаційного простору України, отже серед її членів мають бути фахівці, що зможуть чітко, послідовно і професійно таку функцію виконувати, виходячи із патріотичних позицій». Чи поділяєте ви визначені головою Держкіно критерії добору експертів?
Так, поділяю. В умовах фактичної війни із Російською Федерацією у складі Експертної комісії мають працювати виключно патріоти – фахівці із захисту інформаційного простору – 7%
Ні, не поділяю. Експертна комісія мусить формуватися і діяти виключно в рамках законодавчо визначених повноважень, безвідносно до патріотизму її членів – 59%
Важко відповісти – 35%
37. Директор-президент телеканалу ICTV Олександр Богуцький виступив з ініціативою замінити державну підтримки кіно за підсумками конкурсного добору проектів системою державного замовлення, за якої влада могла замовляти конкретним кінематографістам фільми на чітко визначені теми. Чи підтримуєте ви таку пропозицію?
Так, підтримую. В умовах інформаційної війни держава має фінансувати лише ті фільми, які відповідають державницьким завданням – 0%
Ні, не підтримую. Це є відродженням непродуктивних і неринкових радянських підходів управління культурою, неможливим за умов демократії – 76%
І так, і ні. Саме по собі тематичне державне замовлення може бути, але процедура добору його виконавців повинна відбуватися за конкурсом – 14%
Важко відповісти – 10%
38. Якою має бути коротка назва Премії Національної спілки кінематографістів України найкращим вітчизняним фільмам року?
Дзиґа
Кіножурналісти, що взяли участь в опитуванні:
1. Анастасьєва Олеся (web-вид. «Телекритика», «Детектор медіа», «Bezkino», «НСКУ», «USI.online», «Delo.ua»);
2. Бадьйор Дарія (web-вид. «LB.ua»);
3. Батурін Олег (газета «Новий день», Херсон, web-вид. «LB.ua»);
4. Битюцький Станіслав (web-вид. «Cineticle», «Colta»);
5. Бондарчук Дмитро (незалежний кінокритик);
6. Васильєв Сергій (web-вид. «НСКУ», «БУК», «Delo.ua», телеканал «Еспресо TV», програма «Календар історії та культури»);
7. Володарський Юрій (газета «2000»);
8. Гладських Олена (web-вид. «Delo.ua»);
9. Грабович Ігор (web-вид. «300 фільмів за 300 днів», телеканал «1+1», програма «Аргумент-Кіно»);
10. Гусєв Олександр (web-вид. «Українська правда», «Neformat», «LB.ua», «Еспресо.TV», «Укрінформ»);
11. Єрченко Вадим (web-вид. «Вezkino»);
12. Женін Євгеній (газета «Белая акация», Нью-Йорк, США, web-вид. «Одеське відділення НСКУ», телеканали Одеси, США, Німеччини);
13. Заварова Надія (web-вид. «Сultprostir»);
14. Коваленко Юлія (web-вид. «Cineticle», «OdArt: территория культуры»);
15. Коркодим Олена (web-вид. «Телекритика», «Детектор медіа», «Delo.ua», «НСКУ»);
16. Кузнєцова Юлія (web-вид. «Оkino.ua»);
17. Лях Анастасія (web-вид. «Обозреватель», «Кinowar», «ФрАза», «Forbes»);
18. Михайлова Олена (журнал «VGL Cinema»);
19. Навольнєва Ірина (web-вид. «Телекритика»);
20. Осипенко Анастасія (журнал «NonStop», web-вид. «StyleInsider», «Кinopolis»);
21. Підгора-Гвяздовський Ярослав (web-вид. «Zbruc.eu», телеканал «Еспресо TV», програма «Еспресо.Кіно»);
22. Рубашевська Олена (журнал «Я, студент», web-вид. «Кinoukraine»);
23. Рутковський Олександр (газета «2000»);
24. Сліпченко Катерина (web-вид. «Zaxid.net»);
25. Телюк Олександр (web-вид. «Korydor», «Искусство кино», «Zbruc.eu», «Національний центр Олександра Довженка», фестивальні ЗМІ);
26. Тетерюк Марія (журнал «Кіно-Театр», web-вид. «LB.ua»);
27. Філатов Антон (газета «Дзеркало тижня», web-вид. «CutInsight», «ФрАза»);
28. Фролов Антон (web-вид. «Сineast»);
29. Чиченіна Олена (радіостанція «Голос столиці»).
Сергій Васильєв