втілене

  • «Кров’янка»

    Короткометражний ігровий фільм режисера й сценариста Аркадія Непиталюка «Кров’янка» (2016) за однойменним сценарієм…

  • «Сказ»

    Короткометражний ігровий фільм режисерки й сценаристки Марисі Нікітюк та співсценариста Дмитра Сухолиткого-Собчука «Сказ» (2016) за однойменним сценарієм…

  • «Перед виборами»

    Короткометражний ігровий фільм режисера Володимира Адамчо «Перед виборами» (2016) за однойменним сценарієм Олександра Геревича…

[англ. Blockbuster – бомба великого калібру, яка змітає перепони, фільм-бомба, який за своїм убивчим потенціалом від початку зорієнтований на смаки найширших глядацьких мас] – у кіні жарґоновий термін, який означає високоб’юджетний фільм (більше 100 млн долярів). До блокбастерів можна також віднести такі фільми, як „Термінатор”/ The Terminator, „Термінатор 2: Судний день”/ Terminator 2: Judgment Day, „Водний світ”/ Waterworld. Еру блокбастерів відкрив тріумфальний успіх фільму С. Спілберґа „Щелепи”/ Jaws (1975). З постановок минулих років зі значним кошторисом, до розряду блокбастерів потрапили б фільми „Лоуренс Аравійський”/ Lawrence of Arabia (1962) та „Клеопатра”/ Cleopatra (1963).

"Лоуренс Аравійський"

Починаючи з 1970-х років панівне місце у Голлівуді зайняла нова ґенерація кінематографістів, яких назвали „кіно паростками”. Їхні „блокбастери” зі значним кошторисом розраховані в першу чергу на молодіжну авдиторію. Такі гостросюжетні „розважалки” випускають нині повсюдно, їхньому виходу на екрани передують гучні рекламні кампанії, які мають забеспечити їм касовий успіх.

Найбільшої слави серед режисерів нового покоління зажили Ф. Ф. Коппола, Дж. Лукас, М. Скорсезе та С. Спілберґ. Їх назвали „кінопаростками”, бо вони здобули спеціальну кінематографічну освіту, й надобуті знання про історію кіна спричинили сильний вплив на їх режисерський почерк. Стрічки Копполи „Хрещений батько”/ The Godfather (1972) та Спілберґа „Щелепи” (1975) розпочали нову еру „блокбастерів”.

Блокбастер – це, зазвичай, масштабно-постановочний високоб’юджетний фільм, тому й жанри обираються видовищні – фантастичні, пригодницькі, історичні або екранізація гучного бестселеру.

Задля більшої ґарантії успіху, практикують запрошення суперзірок на головні ролі, зйомки зі значним кошторисом, зі складними спецефектами та масовану рекламу, на яку іноді витрачається до третини б’юджету. Головне, всі етапи від сюжету до прокату прораховані – успіх заздалегідь спланований, ризик зведений до мінімуму.

"Щелепи"

Блокбастер фактично підмінив собою давніше поняття – суперколос або бойовик – ударний фільм, приречений на глядацький успіх. Такі фаворити глядацьких симпатій у більшості випадків стають рекордсменами бокс-офісу (box office – касові збори, раніше так називали скриньку в касі кінотеатру для грошей за квитки) і займають верхні рядки гіт-парадів, звідси поняття гіт (hit) – удар, окраса програми, пік популярности.

Синонімом блокбастера можна вважати супергіт – звичайно фільм, який зібрав понад 100 млн дол. У 90-ті з’явилося й поняття мегагіт, коли збори, здолавши позначку в півмільярда, почали наближатися до астрономічної десятизначної цифри. Так, „Парк Юрського періоду”/ Jurassic Park трохи не дотягнув, а „Титанік”/ Titanic здолав мільярдну позначку. Для порівняння – весь прибуток кіногалузі за рік в Америці близько 6 млрд.

"Титанік"

Найяскравіший приклад блокбастера за всіма параметрами – „Титанік”, який наочно демонструє разючу відмінність світу кіна від реального життя. Якщо у 1912 році потяг до гігантоманії обернувся однією з найвеличніших трагедій, в якій можна угледіти покарання за надмірну самовпевненість, то в 1997 році та ж тенденція сприяла феноменальному успіху. Див. „Кіно категорії „А”.

Володимир Миславський,
„Кінословник. Терміни, визначення, жарґонізми”
(Харків, 2006)

Редакція для СМ: Віктор Глонь

Коментарі