втілене

  • «Кров’янка»

    Короткометражний ігровий фільм режисера й сценариста Аркадія Непиталюка «Кров’янка» (2016) за однойменним сценарієм…

  • «Сказ»

    Короткометражний ігровий фільм режисерки й сценаристки Марисі Нікітюк та співсценариста Дмитра Сухолиткого-Собчука «Сказ» (2016) за однойменним сценарієм…

  • «Перед виборами»

    Короткометражний ігровий фільм режисера Володимира Адамчо «Перед виборами» (2016) за однойменним сценарієм Олександра Геревича…

Анна Купінська 

Стрічка режисера-дебютанта Річарда Айоаде «Субмарина», що вона від 22 грудня в українському прокаті, добиралася до нас цілий рік і за цей час встигла побувати на міжнародних кінофестивалях у Торонто, Москві та Одесі і отримати нагороду за найкращий сценарій від British Independent Film Award. Сценарій написав сам Айоаде, а джерелом фільму послугувала однойменна книга Джо Дантгорна.

Головний герой стрічки – п’ятнадцятирічний Олівер Тейт (Крейґ Робертс) живе у велському місті Свонсі, вчиться у середній школі і постійно тікає у світ власних фантазій. Він вважає себе невизнаним генієм і голосом поважного біографа переповідає сам собі власні життєві перипетії.

Олівера турбують дві проблеми – йому потрібно знайти дівчину, щоби втратити цноту і підвищити свій статус у однолітків, а також посприяти зближенню батьків, які не кохалися між собою вже сім місяців.

Одного разу у групі школярів Олівер помічає загадкову дівчину в червоному пальті – Джордану (Ясмін Пейдж) із якою згодом починає зустрічатися. Паралельно із новими любовними пригодами, хлопець продовжує шпигувати за батьками і дізнається, що його мати завела собі коханця – сусіда на прізвисько Таємничий Ніндзя.

Олівер намагається дати раду і своєму коханню, і родинним стосункам, але напередодні Різдва усе йде шкереберть.

Прототипом дивакуватого та відлюдькуватого Олівера, вочевидь, є Ґолден Колдфілд з роману "Над прірвою у житі", щоправда, на відміну від героя Селінджера, він не вважає світ огидним місцем, а із усіх сил намагається пристосуватися до нього.

Олівер пробує підходити до стосунків із точки зору логіки і часто губиться, коли справа стосується вияву почуттів. Зрештою, не дарма у нього над ліжком висить портрет молодого Вуді Аллена, чиї герої також ніколи не могли збагнути механіку людських взаємовідносин.

Фактично, "Субмарина" - це трагікомедія, адже сміятися доведеться не лише над життям героїв, але і над їхньою смертю. Сам Олівер теж аж ніяк не втілення доброти і людяності, проте його жорстокість завжди виглядає по-дитячому невинною. Не можна сказати, що цей фільм призначено саме для ровесників Олівера, адже він практично не зачіпає традиційних підліткових тем - сексуальної одержимості чи юнацького бунту.

Цей фільм більше для дорослих, яким би хотілося, щоб у свої п’ятнадцять вони були такими самими як Олівер - розумними, освіченими, дотепними і стійкими до кпинів однокласників нонконформістами. Принаймні, не кожен у такому юному віці хоч щось знав про "Жанну Д’Арк" Дреєра, "Самурая" Мельвіля і "Антихриста" Ніцше.

"Субмарина" чимось нагадує "Південний парк" - така ж сама ж картина за участю дітей, яка виглядає по-дорослому і вимагає дорослих реакцій. Навіть актори Крейґ Робертс та Ясмін Пейдж, хоч і грають школярів, вже вийшли із підліткового віку.

Втім, Айоаде не зловживає інтелектуальністю своїх персонажів і зосереджується на ході самої історії, де переплелися підліткові переживання, неясні позиви плоті, перше кохання, страхи, надії, сподівання та вперше усвідомлений абсурдизм дорослого життя.

УП. Життя, 23.12.2011

Коментарі