Вночі з 14 травня на 15 червня о 01:20 на телеканалі «1+1» – програма «Арґумент-Кіно»: фільм українського режисера Михайла Іллєнка «Фучжоу» (1993) та розмова з автором стрічки про історію її творення…
Стрічка режисера Михайла Іллєнка, що називається зазвичай просто «Фучжоу», має автентичну довшу назву – «Очікуючи вантаж на рейді Фучжоу біля пагоди». Також вона має два прокатні варіанти, довший та коротший. У нашій програмі – перший.
«Фучжоу» – водночас лукава барокова фантазія та романтична кінобалада про парубка Ореста, що вмів водити за собою вітер. Орест – нащадок українців, які понад сотню років тому еміґрували за океан. І ось його тим самим шаленим вітром – під час «рибного дощу» – неймовірним чином закидає в українське село. А тут дива – куди тій Гамериці!..
Михайло Іллєнко, автор «Фучжоу», людина, сказати б, полікінематографічна – дипломна його робота є фільмом документальним, більшість стрічок ігрові, але він створив також анімаційну короткометражку.
Учні його режисерської майстерні, що функціонує від початку 1990-х, завойовують найпрестижніші призи на найповажніших світових кінофорумах – скажімо, Марина Врода кілька років тому привезла «Золоту пальму» за свій короткий фільм «Крос» із Каннського фестивалю.
Ось вже майже два десятки років, як пан Михайло організовує й проводить – він арт-директор – унікальний кінофест із назвою «Відкрита ніч», що той із суто київського виріс у загальноукраїнський – проходить протягом однієї ночі, але одночасно в різних наших не тільки містах, а й селах. Це традиційно червневий фестиваль. І цього року він проходитиме два дні й одну ніч – 26-27 червня.
Михайло Іллєнко із тих невгамовних кінематографічних людей, які не просто знімають фільми, а повсякчас, чи не щодня кладуть новий камінчик у творення українського кінодому, сучасної української культури.
Він сам є частиною знаної кінородини, з якою нерозривно пов’язана історія українського кінематографа, найяскравіших його сторінок останніх 50 років. Його старші брати – славні кіноператори й режисери Юрій та Вадим Іллєнки.
Повертаючись до «Фучжоу», варто наголосити, що цей фільм – нестримна гра на фольклорній ниві, а також на полі химер людських фантазій, вчинків та традицій Українського поетичного кіна. Михайло Іллєнко, а він є не тільки режисером, але й автором сценарію стрічки, понад 20 років тому фактично нею розпочав творення свого українського екранного міфу.
Його герої водночас звичайні, але неймовірні, як і ті історії, що повсякчас із ними трапляються. Не тільки Орест має дивовижну здатність викликати вітер. Інші не згірш за нього – хтось циганським ґудзиком на картузі притягає блискавку, хтось мандрує океаном у хаті, бо не може без неї…
А художник-самоук у селі на березі Дніпра малює ґрандіозні картини, сюжети яких є видивами інших, насправді небачених ним ніколи культур і цивілізацій. Як і решта персонажів, він одержимий. І саме його програмова картина «Очікуючи вантаж на рейді Фучжоу біля пагоди» дає назву фільмові.
Що із чого виростало і як творчо проростало в процесі творення фільму «Фучжоу» у нас є можливість почути із вуст автора стрічки, власне, Михайла Іллєнка, який завітав до студії «Арґументу-Кіно».
Зрештою, фільм «Фучжоу» – як очікування дива на нічному рейді з 14 на 15 червня 2015 року в «Арґументі-Кіно». У нестримних пошуках кохання та рідної землі. У фантазіях, що перевершують найсміливіші…