Вночі з 8 на 9 лютого о 01:45 на телеканалі «1+1» – програма «Арґумент-Кіно»: продовження українських кіносеансів. Дві – фактично півгодинні – стрічки, «Гайдамака» Романа Синчука й «Закон», Віталія Потруха, учасника Сценарної Майстерні. Вони створені за вже класичними оповіданнями українських письменників, що розгортають сюжети національно-визвольної боротьби українського народу 1917-1921 років.
Власне, йдеться про той період, який в радянсько-російській історіографії називається громадянською війною, а насправді, як і нині, є – багато в чому – результатом тих чи тих російських військових агресій проти України, про що в літературних і фільмових сюжетах ідеться цілком відверто.
Взагалі ж, сьогоднішні фільми входять до ширшого альманаху кіностудії Олександра Довженка під назвою «Хай бог розсудить їх...» за оповіданнями Клима Поліщука, Валер’яна Підмогильного та Юрія Липи, що їх сценарно до екрану адаптував Леонід Череватенко, а екранізували режисери-початківці Євген Хворостянко, Роман Синчук та Віталій Потрух.
Варто зауважити, що письменники Клим Поліщук і Валер’ян Підмогильний (автор оповідання «Гайдамака») за сталінщини були репресовані, засуджені за своє українство, заслані на Соловки, а до більшовицького свята – 20-ліття Жовтневої революції – розстріляні 1937 року разом з іншими видатними діячами української культури – Лесем Курбасом, Миколою Зеровим, Григорієм Епіком, Миколою Кулішем і не тільки...
Автором новели «Закон», що лягла до основи короткого фільму Віталія Потруха, є одесит Юрій Липа. У цього видатного українця – лікаря, мислителя, поета, письменника, публіциста, автора української геополітичної концепції – також трагічна доля.
"Закон"
Під час Другої світової йому, як визначному українському ідеологу-державнику, німці пропонували очолити маріонетковий український уряд, від чого Липа категорично відмовився. Йому вдалося вижити. Організував підпільні лікарські курси для Української повстанської армії, працював інструктором Старшинської школи УПА в Карпатах. Але 1944 року був захоплений і замордований на смерть енкаведистами.
Отже, в «Арґументі-кіно» дві короткометражні воєнні драми, фактично – трагедійні сюжети часів національно-визвольних змагань пореволюційних років ХХ століття в Україні. Дві екранізації класичних оповідань української літератури, що вони гостро резонують з українським трагічним сьогоденням.