Вночі з 7 на 8 грудня о 01:15 на телеканалі «1+1» – програма «Арґумент-кіно» та короткометражні фільми Олександра Довженка «Ягідка кохання» (1925) і Василя Домбровського «Довженко починається, або Сашко-реформатор» (2008).
Продовжується зимова серія українських кінопоказів в «Арґументі-Кіно». Цього разу вона присвячується абсолютному класику українського та світового кінематографа Олександрові Довженку. Свого часу в програмі демонструвався найзнаменитіший, геніальний його фільм «Земля», а наразі – про початки Довженкової творчости.
Олександр Довженко
Як відомо, велика кількість фільмів німого періоду не збереглася до нашого часу. Зокрема, через те, що всі вони мали вогненетривку нітратну основу, а також через відсутність кіноархівів на початках кінематографа. Так чи так, а перша режисерська робота Довженка, що її засвідчують писемні документи й перекази – «Вася-реформатор», втрачена, принаймні, досі не знайдена.
Зате друга – ексцентрична трюкова комедія «Ягідка кохання», яка має карколомний сюжет і створена в дусі знаменитих чаплінівських короткометражок дійшла до нашого часу й нині демонструватиметься в «Арґументі-Кіно». Вона замислювалася як перший фільм своєрідного комедійного серіалу. Серіал не відбувся, та «Ягідка кохання» народилась...
«Ягідка кохання»
Взагалі, Довженко – згодом автор одверто драматичного й навіть трагедійного, епічного кінематографа – на початках уявляв себе комедіографом. Хоча, як засвідчує, наприклад, український режисер Олександр Муратов, наприкінці життя Довженко гнівався, коли в його присутності заводили мову про «Ягідку кохання».
Він вигукував обурливо: «Яка моя картина?! Що ви мені таке кажете?!». Довженко не любив цього свого фільму, в якому розгортається ексцентрична історія перукаря Жана Ковбасюка, що той не радий власній незапланованій дитині й уперто намагається позбутися «ягідки кохання», котра щоразу чудернацьким чином до нього повертається.
Також Довженко відповідно ставився й до першого свого кіноекзерсису – нині втраченого короткометражного фільму «Вася-реформатор», якого дознімав після недоробок режисера Фавста Лопатинського. Та справжнім шанувальникам кінематографа, гадаю, буде цікаво – з чого починався Довженко.
«Ягідка кохання»
Так само було цікаво довженкознавцеві Сергію Тримбачу, який і написав сценарій до фільму «Довженко починається, або Сашко-реформатор». А сценарій цей екранізував режисер Василь Домбровський. Вийшла іронійна картина про Довженкові перші кінематографічні кроки, стилізована, власне, під комічну німу стрічку. Вона, до речі, 2009 року отримала головний приз на Міжнародному кінофестивалі в столиці Сирії, Дамаску.
Принагідно до студії «Арґументу-кіно» завітав для розмови про своє кіно режисер цієї картини Василь Домбровський.
«Довженко починається, або Сашко-реформатор»
Таким чином, у програмі два короткі фільми – заснована на реальних фактах іронійна сучасна кінофантазія про історію створення Олександром Довженком своєї першої кінострічки, котра, на жаль, розчинилася в кіноісторії; а також – комедійна трюкова кінокартина українського кіногенія «Ягідка кохання», створена 1926-го, яку кіноархіви для нас зберегли...