втілене

  • «Кров’янка»

    Короткометражний ігровий фільм режисера й сценариста Аркадія Непиталюка «Кров’янка» (2016) за однойменним сценарієм…

  • «Сказ»

    Короткометражний ігровий фільм режисерки й сценаристки Марисі Нікітюк та співсценариста Дмитра Сухолиткого-Собчука «Сказ» (2016) за однойменним сценарієм…

  • «Перед виборами»

    Короткометражний ігровий фільм режисера Володимира Адамчо «Перед виборами» (2016) за однойменним сценарієм Олександра Геревича…

13 серпня 2018 року відбулось розширенне засідання секретаріату правління Спілки кінематографістів України. Головним питанням засідання були підсумки ІІ етапу конкурсного відбору кінопроектів патріотичного спрямування, для виробництва (створення) та розповсюдження яких надається державна фінансова підтримка.

На засіданні, зокрема, були присутні заступник міністра культури Юрій Рибачук та голова експертної комісії конкурсу, на підставі якого надавалась державна підтримка, режисер Андрій Дончик.

Першим сумніви стосовно результатів двох етапів відбору виголосив кінорежисер, голова гільдії режисерів та один з претендентів на державну підтримку Володимир Тихий.

Володимир висловив обурення стосовно процедури проведення та, відповідно, результатів І етапу відбору: перевагу отримали телекомпанії (зокрема Film.ua та Starmedia), що, на думку режисера, було не складно передбачити, з огляду на наявність їх представників у експертній раді, яка проводила відбір. Володимир Тихий також наголосив на тому, що згадані телекомпанії виробляють контент для російських медіа. “Такі результати підважують статус та авторитет державних служб у галузі кіно. Тим паче, коли йдеться про кіно патріотичного спрямування.” - підсумував свій виступ режисер.

Голова експертної комісії  Андрій Дончик також висловив невдоволення процедурою проведення конкурсу та запропонував переглянути і внести кілька змін для вдосконалення цієї процедури.

На думку Дончика, заборони голосувати за свої проекти, яка діяла під час І та ІІ етапів конкурсу, не достатньо для уникнення конфлікту інтересів. Варто ввести табу на голосування експертом у категорії, представником якої він або вона є.

Зокрема, є потреба переглянути критерії класифікації просвітницького кіно, адже ця категорія передбачає стовідсоткове фінансування.

Також, під час проведення перших двох етапів конкурсу експерти використовували своє право оцінити проект у нуль балів, що, як вважає Андрій Дончик, не є прийнятним: оцінювання роботи таким чином свідчить або ж про зацікавленість експерта в непроходженні проекту, або ж про його/її професійну безвідповідальність. Відтак, стверджує Дончик, таку оцінку варто скасувати.


Присутній на засіданні заступник міністра культури Юрій Рибачук виступив на захист програми підтримки фільмів патріотичного спрямування.

У відповідь на сумніви кінематографістів у доцільності додаткового державного фінансування телекомпаній заступник міністра наголосив, що у кіно- та телепроектів різні умови фінансування: тоді як “телевізійники” отримують 50% коштів на втілення проекту, кінематографісти - 80%.

Власне, участь у конкурсі на державну підтримку телекомпаній передбачена новим Законом про кінематографію. Крім того, Юрій Рибачук декларував  установку Мінкульту підтримувати український культурний простір загалом, не надаючи переваги жодній із галузей.

Широкі повноваження експертної ради заступник міністра пов’язує з іншою позицією Міністерства стосовно цієї програми: максимально розширити ідейно-тематичну рамку критеріїв відбору “патріотичного кіно”, а, відтак, доручити формування цих критеріїв експертній раді.

Така відповідь заступника міністра культури не всім учасникам засідання видалась достатньо аргументованою. Зокрема, секретар правління Спілки Богдан Жолдак назвав необґрунтованою фактичну привілейованість ряду компаній у І та ІІ етапах відбору, причиною якої секретар вважає недобросовісність та непрофесіоналізм деяких членів експертної ради.“Експерти мають бути, перш за все, експертами у галузі кіно.” - наголосив Богдан Жолдак.

Відтак, секретар правління НСКУ запропонував обрати за орієнтир у реформуванні процедури проведенні конкурсу перевизначення поняття “експертна рада”. У останню мають увійти лише кінематографісти, які виконуватимуть свої обов’язки, адже “Значна частина “експертів”, які нині входять у комісію, навіть не читають сценаріїв, які оцінюють”.

Кінорежисер Володимир Онищенко подав грунтовний аналіз роботи експертної комісії, продемонструвавши упередженість оцінок деяких експертів.

Учасники засідання внаслідок жвавого обговорення дійшли до висновку про потребу затвердити офіційну відмову визнавати результати ІІ етапів дійсними та вимогою змінити склад експертної комісії на адекватну завданням державної підтримки екранних мистецтв.

НСКУ

Коментарі