втілене

  • «Кров’янка»

    Короткометражний ігровий фільм режисера й сценариста Аркадія Непиталюка «Кров’янка» (2016) за однойменним сценарієм…

  • «Сказ»

    Короткометражний ігровий фільм режисерки й сценаристки Марисі Нікітюк та співсценариста Дмитра Сухолиткого-Собчука «Сказ» (2016) за однойменним сценарієм…

  • «Перед виборами»

    Короткометражний ігровий фільм режисера Володимира Адамчо «Перед виборами» (2016) за однойменним сценарієм Олександра Геревича…

Грамотно структурований сценарій з талановито прописаними діалогами та сюжетними лініями, із зрозумілими й водночас непримітивними конфліктами – це мрія будь-якого продюсера. Та що ж робити, якщо вже й сценарій готовий, і відгуки він отримує досить хороші, але у виробництво його брати ніхто не хоче, мотивуючи свою відмову абстрактними арґументами на кшталт «його слід допрацювати»? Але, на жаль, у більшості випадків, не зважаючи на щире бажання довести все до «ідеалу», так і не приходить розуміння того, як саме це зробити…

Про специфіку роботи сценарного консультанта всі охочі можуть дізнатися з перших вуст від визнаного ґуру – доктора Лінди Сеґер, яка вже 22 березня цього року відвідає Київ зі своїм ексклюзивним семінаром «Як хороший сценарій зробити видатним. Докторинг сценаріїв».

До Вашої уваги інтерв’ю Лінди Сеґер, у якому розповідається про те, як вона потрапила до цієї сфери, про основні «проблемні місця» більшості сценаріїв, а також про особливості та основні відмінності сценарної професії в Європі та Північній Америці.

Що підштовхнуло вас взятися за сценарне консультування, за написання книжок?

Я захистила докторську дисертацію на тему «Як зробити сценарій дієвим». Занурившись до кіно індустрії, я побачила, що більшість сценаріїв просто не спрацьовували з тих чи тих причин, і усвідомила, що дійсно маю методику, яка допоможе виявити й вирішити сценарні проблеми. А ось для запуску свого бізнесу я працювала зі спеціальним «кар'єрним консультантом», і тільки після такого досвіду зрозуміла, що хочу присвятитися саме цій справі.

Щодо написання книжок, це швидше результат студентських запитів – на моїх семінарах мене увесь час питали, коли ж я нарешті напишу про те, про що постійно розповідаю.

Як ви наважились на власний бізнес замість того, щоб працювати за наймом у котрійсь із кінокомпаній?

Колись компанія 20th Century Fox відмовила мені в роботі, для якої я мала всі потрібні навички. Саме тоді я усвідомила, що не хочу, аби моя кар'єра залежала від чиїхось примх, і що я маю набагато більші шанси на стабільну й успішну кар'єру, в якій зможу застосовувати всі свої знання й таланти, якщо цю кар'єру будувати самостійно як власний бізнес.

Якщо можливо хороший сценарій зробити гарним, то чи є шанс у слабкенького сценарію стати міцним? Де проходить та межа, після якої сценарій сміливо можна назвати безнадійним? Як Ви відокремлюєте зерно від полови?

Я хочу сказати, що сценарій завжди можна зробити кращим – навіть якщо спочатку він виглядає абсолютно безнадійним. У сценарного консультанта фактично дві роботи - покращувати безпосередньо сам сценарій, а також підживлювати і плекати креативність сценариста. Я вишукую найкращі моменти в наданому матеріалі, адже автор може бути впевнений, що зробив все, що міг, а потім з’ясовується, що це не такий вже й хороший матеріал для дійсно чудової стрічки.

Світлина: consultorktc.wordpress.com

Як уникнути механічного підходу до кожної історії, щоб зберегти унікальну ідею автора, і в той же час підвищити комерційну цінність проекту? Як знайти правильний баланс між комерційними потребами й художніми амбіціями?

Кожен письменник має, передусім, опанувати основи сценарної майстерності, так само, як базові навички у своїх професіях опановують музиканти чи танцюристи. І лише після того, як з’являється база, автори застосовують своє мистецтво і креативність до відточеного ремесла. Я вважаю, що спочатку кожен сценарист іде за своїм художнім покликом, а вже потім, через якийсь час, починає розвивати чуття до можливої комерціалізації своїх проектів. Насправді ж сценаристу зовсім не обов'язково знати, що таке комерційні потреби.

На яких основних помилках, що заважають згодом продати закінчений сценарій, ви можетен наголосити в практиці сценаристів-початківців?

Часто письменники не хочуть інвестувати у вивчення сценарного ремесла, у пошук власного унікального стилю, у відточування своєї майстерності на практиці. Але ж успішний сценарист має бути максимально дисциплінованим і володіти ґрунтовними знаннями в багатьох сферах. Чимало авторів насправді ніколи не вчилися, як правильно розповідати історії і як ці історії структурувати, або ж як уникати давно остогидлих кліше. Іноді виходить так, що сценарист хоче продати свій продукт ще до того, як з’являється, що, власне, хорошого продати.

Які загальні проблеми Ви б відзначили у більшості сценаріїв, за якими Вас наймають в якості консультанта?

Структура і Фокус – це найрозповсюдженіші проблемні ділянки більшості сценаріїв, особливо ж у  молодих авторів, початківців. Розвиток і детальне дослідження історії, як правило, або взагалі відсутні, або досить слабкі. Багато авторів не знають, як розкрити основну Тему сценарію засобами драматургії, або ж як Розкривати та Розвивати персонажів. А іноді буває так, що сам сюжет недостатньо цікавий, щоб зробити на його основі хороший фільм.

Яке б Ви дали визначення «успіху», особливо в сценарній справі?

Ориґінальна й унікальна робота, за якою стоїть і художник, і ремісник.

Ви вже мали досвід консалтингу або докторингу сценаріїв з країн Східної Європи і країн СНД? Якщо такий був, то на яких особливостях Ви б зауважили в порівнянні з роботою над американськими сценаріями?

Так, мала такий досвід. Це була консультативна допомога в роботі над кількома російськими та польськими сценаріями; також я проводила семінари в Болгарії, Східній Німеччині, Росії та Польщі. Пам'ятаю, як у Росії на початку 1990-х років у багатьох авторів не було чіткого усвідомлення того, що ж таке сценарна історія. Але з досвіду своєї нещодавньої консультації там, скажу, що таких проблем більше не зауважила: я працювала з прекрасним скриптом. Загалом же, однією з основних проблем, які я бачу в європейських сценаристів, є недостатньо розкрита історія. З іншого ж боку, найбільшою проблемою американських сценаріїв є відсутність цікавої теми для сценарію, а також їх надзвичайна «зацикленість» на системі «зірок», через яку дуже рідко останнім часом створюються ориґінальні характери й герої.

Які гроші автор може заробити на написанні сценаріїв до серіалів у США? І скільки в середньому коштує сценарна консультація?

Заробити на сценаріях можна мільйони. А на рік десь понад 200 тис. доларів (детальнішу інформацію можна знайти на сайті Американської ґільдії сценаристів). Що ж стосується гонорару за консультацію, то його розмір залежить як від рівня самого консультанта, так і від обсягу виконуваної ним роботи. Вартість цих послуг становить від 500 до 10 тис. доларів за консультацію.

Де б Ви порадили шукати ідеї для майбутніх «видатних сценаріїв»?

У вашому власному житті, в житті друзів, ну й – в газетах.

На яких аспектах сценарної майстерності Ви сфокусуєтесь під час семінару в Києві у березні цього року? До речі, як ви вважаєте, сценарна майстерність – це ремесло чи мистецтво? 

Сценарна майстерність – це і мистецтво, й ремесло. Але на семінарі я більше зосереджусь на питаннях ремесла, бо саме цьому можна навчити. Говорити буду про розвиток характерів героїв, розвиток самої історії та розвиток серіалу в принципі, а також про інші важливі для сценариста моменти.

Що плануєте в майбутньому? Чи є у планах нові книжки або бізнес-ідеї?

Україна стане 34-ю країною, в якій мені доводилося працювати, а на горизонті лишається ще так багато інших країн! Я люблю подорожувати і знайомитися з новими культурами. І так, я зараз працюю над новою книжкою, та цього разу вона не про сценарії та сценарну майстерність, а про духовність.

Матеріал підготовлено виданням Media Business Reports №8, 2013

Коментарі