( росиянская версия там http://dan.kiev.ua/2011/11/30/kompas-stsenarista/ )
Беремо звичайний аркуш паперу й ділимо на 5 частин так - в центрі спочатку малюємо велике коло. Потім від нього 4 променя. Вийшло сонечко. Можна радіти. :)
У колі треба занотувати 4-5 назв фільмів, які вам дуже подобаються.
В інших 4 секторах в кожному теж по 4-5 фільмів.
МЕСЕЖ
В одному кути ті фільми, які ви вважаєте найбільше вплинули на ваше мислення - змінили життя. Це ті фільми, які дуже глибокі за своїм змістом, вони роблять світ кращим змінюючи людей. Це ті фільми, сценаристи яких дійсно мудрі люди - вони вклали своє послання, свій досвід і частинку своєї мудрості. Подивившись їх ви дійсно щось нове зрозуміли. Це сектор сенсу, метафор (на кшталт Біблії), образів, архітипів. Ці фільми пов'язані з культурою. Вони багатогранні.
Ці фільми як випрямляюче дзеркало - вони роблять глядачів кращими людьми. Цікава структура таких фільмів - вони швидше за все будуть ідеальними всередині себе - тобто усі сюжетні лінії у кінці закриваються. Герой прагне до вищих ідеалів. Кожен отримує по заслузі.
Швидше за все є неявна присутність вишої сили, яка керує світом й наводить порядок. Зазвичай навколо таких фільмів створюється субкультура шанувальників (наприклад, Володар перстнів, Зоряні війни).
РЕАЛЬНІСТЬ
В іншому куті напишіть фільми, які відчуваються для вас максимально справжніми і близькими до життя за вікном. Це такі фільми підглядання.
У них таке собі реальне життя - люди базікають, п'ють, їдять, сексом займаються, ненавидять і вбивають один одного. Це кіно про людей, як ми. Про нас таких, якими ми є.
Це майже документальне кіно за своєю естетикою - швидше за все воно вийшло з театральної драматургією (мінімум локацій і переміщень, максимум переживань). У ньому зображеная «брудна» реальність.
Може бути багато персонажів і іноді не зрозуміло хто у фільмі головний герой. Зазвичай сюжетні лінії не закриваються як і в реальному житті ми бачимо багато ситуацій, повз які пробігаємо так і не дізнавшись чим закінчилися.
Фільми жахів давно вже прямують до як можна більш реальних псевдодоків - тільки тоді вони страшні (як Відьма з Блер, Репортаж). Крім того це такі фільми, в яких майже нічого не відбувається - кіно співбесіди персонажів. Тут може нічого не мінятися глобально. Драматизм живе фізичним чи психологічним насильством. До цього близько підходить артхаус. (Беллфлаур - дуже реальне кіно)
ЦІКАВО
У наступному секторі фільми, які ви дивилися «на одному диханні». От тільки початок. Ваааау. Кінець.
Це такі фільми, які захоплюють глядача. Качають енергію. Створюють натиск. Ловлять інтерес. Забирають з часу. Динамічно, стрімко.
Зазвичай це завдяки структурі подачі матеріалу (нарізка концентрованого часу - що і коли вивести на екран) так, щоб постійно приходила нова інформація і через неї герой повинен був діяти. Кіно завжди кудись рухається. Всі біжать, їдуть, летять, шукають, чітко хочуть. У цьому майстри - голівудські екш фільми.
Ще тут важливо щоб головний герой був привабливий. Це такі образи, на яких вже просто дивитися приємно - а вони то ще й робити на екрані щось будуть. Він / вона - бажання для наслідування.
Більшість американських підручників з сценарістікі (а зараз наші підручники копіюють їх) - це підручники про створення таких фільмів.
ЗАЧЕПИВ
В останньому секторі йдуть фільми, про які ви розповіли друзям. Можливо це були б середні фільми, але в них щось сталося, що захопило. Верх розвитку цих фільмів - вірусні ролики для інтернету.
Можливо у фільмі було дивне місце дії (або навпаки то, в якому ви щодня буваєте) або середовище або спосіб створення фільму.
Також добре чіпляють якісь жарти, які люди потім починають повторювати в своєму житті.
Ці фільми (точніше їх найяскравіші місця) вміють захоплювати думки і на якийсь час селитися в голові.
Ще один різновид такого кіно - для своїх в темі. Сценарій пишеться так, що має 1001 паралель з іншими творами і глядач грає в головоломку «знайди заховане» - стики з культурними феноменами, іншими фільмами, книгами.
Ці фільми час від часу самі виринають з глибин мозоку. (Як у мене сцена аварії літака з Знамення, або сцена руйнування мосту з Війни світів)
ЩО З ЦИМ РОБИТИ
Тепер після того, як у вас є особистий список фільмів і вони близькі саме вам переглянете їх. Переглядаючи, постійно нотуйте відповіді на питання: «як це зроблено? за рахунок чого цей фільм (смисловий, реальний, цікавий, чіпляє)?» - шукайте що там за картинкою - певні технології створення цього фільму.
Крім того в центральному колі головні фільми, які вам подобаються і тоді питання «за рахунок чого це кіно моє?»
Дуже скоро у вас буде вже безліч інформації про створення сценарію для кіно.
Взагалі-то у вас може бути один і той же фільм у різних секторах. Чому? Тому що геніальне кіно (більшість з TOP250 IMDB і Кинопоиск.ру) одночасно відповідає 4 напрямам компаса.
У ньому все є і не «всього потроху», а саме ретельно опрацьован кожен напрямок.
Дякую за увагу. Творчих успів.
Дан
Беремо звичайний аркуш паперу й ділимо на 5 частин так - в центрі спочатку малюємо велике коло. Потім від нього 4 променя. Вийшло сонечко. Можна радіти. :)
У колі треба занотувати 4-5 назв фільмів, які вам дуже подобаються.
В інших 4 секторах в кожному теж по 4-5 фільмів.
МЕСЕЖ
В одному кути ті фільми, які ви вважаєте найбільше вплинули на ваше мислення - змінили життя. Це ті фільми, які дуже глибокі за своїм змістом, вони роблять світ кращим змінюючи людей. Це ті фільми, сценаристи яких дійсно мудрі люди - вони вклали своє послання, свій досвід і частинку своєї мудрості. Подивившись їх ви дійсно щось нове зрозуміли. Це сектор сенсу, метафор (на кшталт Біблії), образів, архітипів. Ці фільми пов'язані з культурою. Вони багатогранні.
Ці фільми як випрямляюче дзеркало - вони роблять глядачів кращими людьми. Цікава структура таких фільмів - вони швидше за все будуть ідеальними всередині себе - тобто усі сюжетні лінії у кінці закриваються. Герой прагне до вищих ідеалів. Кожен отримує по заслузі.
Швидше за все є неявна присутність вишої сили, яка керує світом й наводить порядок. Зазвичай навколо таких фільмів створюється субкультура шанувальників (наприклад, Володар перстнів, Зоряні війни).
РЕАЛЬНІСТЬ
В іншому куті напишіть фільми, які відчуваються для вас максимально справжніми і близькими до життя за вікном. Це такі фільми підглядання.
У них таке собі реальне життя - люди базікають, п'ють, їдять, сексом займаються, ненавидять і вбивають один одного. Це кіно про людей, як ми. Про нас таких, якими ми є.
Це майже документальне кіно за своєю естетикою - швидше за все воно вийшло з театральної драматургією (мінімум локацій і переміщень, максимум переживань). У ньому зображеная «брудна» реальність.
Може бути багато персонажів і іноді не зрозуміло хто у фільмі головний герой. Зазвичай сюжетні лінії не закриваються як і в реальному житті ми бачимо багато ситуацій, повз які пробігаємо так і не дізнавшись чим закінчилися.
Фільми жахів давно вже прямують до як можна більш реальних псевдодоків - тільки тоді вони страшні (як Відьма з Блер, Репортаж). Крім того це такі фільми, в яких майже нічого не відбувається - кіно співбесіди персонажів. Тут може нічого не мінятися глобально. Драматизм живе фізичним чи психологічним насильством. До цього близько підходить артхаус. (Беллфлаур - дуже реальне кіно)
ЦІКАВО
У наступному секторі фільми, які ви дивилися «на одному диханні». От тільки початок. Ваааау. Кінець.
Це такі фільми, які захоплюють глядача. Качають енергію. Створюють натиск. Ловлять інтерес. Забирають з часу. Динамічно, стрімко.
Зазвичай це завдяки структурі подачі матеріалу (нарізка концентрованого часу - що і коли вивести на екран) так, щоб постійно приходила нова інформація і через неї герой повинен був діяти. Кіно завжди кудись рухається. Всі біжать, їдуть, летять, шукають, чітко хочуть. У цьому майстри - голівудські екш фільми.
Ще тут важливо щоб головний герой був привабливий. Це такі образи, на яких вже просто дивитися приємно - а вони то ще й робити на екрані щось будуть. Він / вона - бажання для наслідування.
Більшість американських підручників з сценарістікі (а зараз наші підручники копіюють їх) - це підручники про створення таких фільмів.
ЗАЧЕПИВ
В останньому секторі йдуть фільми, про які ви розповіли друзям. Можливо це були б середні фільми, але в них щось сталося, що захопило. Верх розвитку цих фільмів - вірусні ролики для інтернету.
Можливо у фільмі було дивне місце дії (або навпаки то, в якому ви щодня буваєте) або середовище або спосіб створення фільму.
Також добре чіпляють якісь жарти, які люди потім починають повторювати в своєму житті.
Ці фільми (точніше їх найяскравіші місця) вміють захоплювати думки і на якийсь час селитися в голові.
Ще один різновид такого кіно - для своїх в темі. Сценарій пишеться так, що має 1001 паралель з іншими творами і глядач грає в головоломку «знайди заховане» - стики з культурними феноменами, іншими фільмами, книгами.
Ці фільми час від часу самі виринають з глибин мозоку. (Як у мене сцена аварії літака з Знамення, або сцена руйнування мосту з Війни світів)
ЩО З ЦИМ РОБИТИ
Тепер після того, як у вас є особистий список фільмів і вони близькі саме вам переглянете їх. Переглядаючи, постійно нотуйте відповіді на питання: «як це зроблено? за рахунок чого цей фільм (смисловий, реальний, цікавий, чіпляє)?» - шукайте що там за картинкою - певні технології створення цього фільму.
Крім того в центральному колі головні фільми, які вам подобаються і тоді питання «за рахунок чого це кіно моє?»
Дуже скоро у вас буде вже безліч інформації про створення сценарію для кіно.
Взагалі-то у вас може бути один і той же фільм у різних секторах. Чому? Тому що геніальне кіно (більшість з TOP250 IMDB і Кинопоиск.ру) одночасно відповідає 4 напрямам компаса.
У ньому все є і не «всього потроху», а саме ретельно опрацьован кожен напрямок.
Дякую за увагу. Творчих успів.
Дан