втілене

  • «Кров’янка»

    Короткометражний ігровий фільм режисера й сценариста Аркадія Непиталюка «Кров’янка» (2016) за однойменним сценарієм…

  • «Сказ»

    Короткометражний ігровий фільм режисерки й сценаристки Марисі Нікітюк та співсценариста Дмитра Сухолиткого-Собчука «Сказ» (2016) за однойменним сценарієм…

  • «Перед виборами»

    Короткометражний ігровий фільм режисера Володимира Адамчо «Перед виборами» (2016) за однойменним сценарієм Олександра Геревича…

Останнього часу якісні серіали користуються все більшою популярністю серед людей, котрі просто не знаходять часу на перегляд повнометражного фільму. І справді – не станеш бо дивитися велике кіно в перервах між роботою. При цьому серед розважального контенту особливе місце посідають ситуаційні комедії – ситкоми.  

Стів Каплан, що він є справжнім експертом у царині розробки сценаріїв та виробництва комедійних проектів, приїжджає з семінаром «Ситком і використання прихованих інструментів» до Києва 31 травня. Подробиці семінару на сайті www.mrm.ua або за телефоном: +380 44 459 46 10

Стів Каплан відповів організаторам семінару на запитання щодо комедії, сценарної майстерності, успіху та надхнення:

Яке б визначення ви дали поняттю «успіх»? І що таке, на вашу думку, успішний комедійний сценарій?

Для мене успішна комедія – це не стільки та, яка викликає багато сміху в глядача, скільки та, яка змушує співпереживати героям, – історія, що входить і в розум, і в серце. Ну і, звичайно ж, із цікавою розважальною та комедійною складовою. Може, саме тому одна з моїх улюблених комедій – "День бабака"/ Groundhog Day. Ця картина діє на багатьох рівнях: емоційному, філософському, тематичному, ну і, звісно ж, комедійному.

Як би ви визначили основну різницю між традиційними англійським та американським стилями стендап-комедії?

Зараз вони стільки всього запозичили один в одного, що різниця між ними вже не така значна, як це могло бути раніше. Обидва ці підвиди стендапу повільно, але впевнено рухаються до все зухваліших тем.

Англійські артисти стендап-жанру, як Едді Іззард (Eddy Izzard) і Рікі Джервайс (Ricky Gervais), тяжіють до дещо освітньо-орієнтованіших виступів, ніж їхні американські колеґи. Тобто англійці спочатку припускають, що їхній глядач все ж прочитав одну або дві книжки. Це, до речі, не завжди характерно для американських стендап-артистів. Але стендапери обох країн піднімають у своїх виступах теми, які ще кілька років тому були табуйованими в суспільстві.

Назвіть основні помилки молодих сценаристів, які не заважать згодом продати готовий продукт?

У створенні комедій найбільшою помилкою є фокусування безпосередньо на жартах, коли не надають при цьому особливої уваги правдивості поведінки героїв, логічному розвитку історії, тематичному розвитку сюжету й загальному процесу оповіді.

Скільки може заробити сценарист телевізійних комедій у США?

Деякі сценаристи, як Джеррі Сайнфелд (Jerry Seinfeld), стали нечувано заможними, заробляючи мільйони доларів тільки на ре-ранах. З одного боку, сценарист може заробляти до 20 тисяч доларів за сценарій до одного епізоду ситкому. З іншого ж – майже безробітний сценарист може заробляти 10 «баксів» на годину, продаючи каву у Старбаксі (Starbucks – американська компанія з продажу кави та однойменна назва мережі кав’ярень. Ред.).


Скільки разів сценаристу у США доводиться переписувати свій сценарій, перш ніж за ним буде знятий пілот?

Сценарії переписуються дуже багато разів, перш ніж ідуть у діло. Пілот ситкому зазвичай готується на страх і ризик продакшн-компанії. З ним вона звертається в одну зі студій, і вже тільки після її схвалення пілот пропонують на продаж телевізійникам. Всі вони (і продакшн, і студія, і мережа) так чи так вкладаються у фінансування потенційного пілоту, тому кожен із них дає свої побажання сценаристу.

Але навіть після остаточного рішення про те, що пілот запускається у виробництво, робота сценариста не закінчується. Адже після затвердження акторського складу знову доводиться вносити правки. Так що переписувати доводиться справді багато разів!

На яких аспектах сценарної майстерності ви фокусуєтеся у своїй роботі?

Як правило, я розглядаю еволюцію сучасного американського ситкому, основні архетипні персонажі комедії – Майстер-На-Всі-Руки, Дурень, Батько, Антипод, Флірт. Також я розповідаю про створення і розвиток телевізійного ситкому, розглядаю поняття «філософії комедії» та її «прихованих інструментів».

Що б ви порадили сценаристам, які спеціалізуються на комедіях?

Крім того, щоб писати щодня? В мене є три поради.

По-перше, відвідати заняття з імпровізації. Комедія заснована на діях героїв, а імпровізація – це один із найкращих способів для авторів зрозуміти, як саме думають, відчувають, розмовляють і діють персонажі їхніх комедій.

По-друге, важливо приєднатися до гурту авторів. Комедія не може існувати у вакуумі, тому навіть якщо це невеличка групка друзів-сценаристів, украй важливо почути, як хтось читає вголос перед авдиторією написане вами. Тільки пам'ятайте: якщо ви збираєтеся влаштувати публічне читання свого скрипту, то потрібно подбати про безкоштовні напої – вам потрібна авдиторія у гарному настрої.

І по-третє, якщо вам це, звісно, вдасться, зробіть усе для того, аби народитися в сім'ї, де Стівен Спілберґ був би вашим рідним дядьком...

Де б ви порадили шукати ідеї та надхнення для сценаріїв?

Хтось колись сказав, що секрет написання комедій – це гостре око й дикий розум. Під «гострим оком» мається на увазі вміння бачити навколишній світ, абсолютно чітко розуміючи і сприймаючи весь абсурд сучасного життя. А потім вже дикий розум бере абсурдну людину або ситуацію і ставить чарівне запитання: «А що, якби?..». Що б сталося, якби нам довелося проживати один і той самий день знову і знову? А що було б, якби ми в дитинстві дуже хотіли стати дорослими, а потім прокинулися на наступний ранок вже тридцятирічною людиною? А що, якби найрозумнішій людині у світі довелося б жити разом з найбільшим у світі дурнем?

Текст інтерв’ю надано www.mrm.ua

Коментарі