втілене

  • «Кров’янка»

    Короткометражний ігровий фільм режисера й сценариста Аркадія Непиталюка «Кров’янка» (2016) за однойменним сценарієм…

  • «Сказ»

    Короткометражний ігровий фільм режисерки й сценаристки Марисі Нікітюк та співсценариста Дмитра Сухолиткого-Собчука «Сказ» (2016) за однойменним сценарієм…

  • «Перед виборами»

    Короткометражний ігровий фільм режисера Володимира Адамчо «Перед виборами» (2016) за однойменним сценарієм Олександра Геревича…

Анна Купінська

1991 року радянська кінознавиця Майя Туровская написала статтю "Жінка та кіно", яку опублікувала у знаменитому тоді журналі "Искусство кино". Опираючись на ідеї Ролана Барта, вона зазначала, що сталінські фільми "натуралізували" державну ідеологію, роблячи її чимось природним, а також вказувала, що жінка та матір у цих стрічках зображалися асексуальними істотами, призначеними для обслуговування потреб партії.

Дослідниця із жалем писала, що емансипація жінок у радянському суспільстві була лише позірною, адже вони змушені були важко працювати і на виробництві, і вдома.

Все сказане має безпосередній стосунок до нової російської комедії "Мами"/ Мамы, що від 1 березня в українському прокаті, яка конструює образ російської жінки та матері, цілком спираючись на традиції радянського кіна.

Як і соцреалістичні фільми, ця картина демонструє "ідеалізоване" російське суспільство та декларує "нормативні" стосунки всередині сім’ї. І "Мами" доводять, що від 1991 року (а насправді із ще давнішого часу) становище російської жінки не дуже змінилося.

Мамы

Стрічка складається із вісьмох історій, як трапилися 8 березня. Цікаво, що герої усіх історій – чоловіки, які часто не справляються зі своїми синівськими обов’язками, проте у свято "усіх мам" відчувають запізніле каяття.

Загалом, бачимо цілком патріархальне уявлення про те, що "справжньою дитиною" завжди є хлопчик, адже саме він має справдити усі сподівання матері. Та й за своєю суттю ця картина є своєрідною вітальною листівкою, яку зробити режисери-чоловіки (серед них жодної жінки) для своїх мам, продовживши певну традицію свого дитинства.

Матері у фільмі, як і в радянському кіні, усі без винятку люблячі, терплячі, добрі та жертовні. І жодна із них не має сексуального життя, бо уся її увага віддана синам та родині. У "сухому залишку" ми маємо фільм, де справжнім жінкам та мамам місця немає, а є лише стереотипи і кліше, плекані в кіно десятиліттями.

Цього вже було би достатньо, щоби поставити "Мамам" заслужену двійку. Але стрічка і без цього досить слабка.

Мамы

По-перше, практично із кожної історії можна було б розвинути повноцінний сюжет, проте цього не сталося і усі фрагменти вийшли сумбурними та хаотичними.

По-друге, герої картини мало схожі на пересічних росіян, адже навіть "прості люди" в цьому фільмі живуть у справжніх дизайнерських палацах. І насамкінець, деякі режисери настільки захопилися березневим пафосом, що замість зворушення у глядацькому залі викликали лише глузування.

Особливо запам’ятався епізод "Моїй коханій", знятий Дмітрієм Дюжевим за участі Сєрґєя Бєзрукова. Його герой – заклопотаний бізнесмен – раптом вирішує навідати могилу матері у рідному селі.

Він сідає у літак, і вже незабаром опиняється у тій стародавній Росії, де селяни живуть у прогнилих зрубах, а чоловіки носять бороди лопатою і довгі білі сорочки.

Бізнесмен єднається із народною душею Росії та переживає осяяння на могилі матері. Не менш комічним є персонаж із новели "Мама, поклади гроші" Ашота Кещана, який і гроші у людей видурює, і маму любить до нестями, і у Бога вірує, і батюшку свого цитує.

Апофеозом фільму є момент, коли боксер, який виріс у сирітському притулку, силою змушує поганого сина завітати у гості до своєї матері (епізод "Я – не Коля" Карена Оґанєсяна).

Зрештою, попри рекламне гасло картини "добре кіно", стрічка "Мами" демонструє аж ніяк не добрий світ, де маму примушують скористатися нелюбим їй подарунком, а сина – дивитися із ненькою нудні серіали заради миру в родині.

УП. Життя, 02.03.2012

Коментарі