втілене

  • «Кров’янка»

    Короткометражний ігровий фільм режисера й сценариста Аркадія Непиталюка «Кров’янка» (2016) за однойменним сценарієм…

  • «Сказ»

    Короткометражний ігровий фільм режисерки й сценаристки Марисі Нікітюк та співсценариста Дмитра Сухолиткого-Собчука «Сказ» (2016) за однойменним сценарієм…

  • «Перед виборами»

    Короткометражний ігровий фільм режисера Володимира Адамчо «Перед виборами» (2016) за однойменним сценарієм Олександра Геревича…

Олеся Анастасьєва, Сергій Васильєв, НСКУ

П’ять років тому в Україні було запроваджено систему конкурсного відбору кінопроектів для формування Програми виробництва та розповсюдження національних фільмів, що – разом зі збільшенням фінансування Державного агентства України з питань кіно, яке виділялося на створення фільмів, – принципово змінило хід розвитку українського кінематографа.

За цей час за підсумками восьми конкурсних відборів кінопроектів (один із них, Шостий, щоправда, не був завершений), до Програми виробництва та розповсюдження національних фільмів було включено 216 стрічок.

Ще три проекти були відібрані та вироблені за підсумками спеціального Конкурсного відбору неігрових кінопроектів, присвячених життю і творчості Тараса Шевченка, підсумки якого було підбито 13 вересня 2013 року.

Нещодавно, 13 жовтня 2016 року, до Програми виробництва та розповсюдження національних фільмів на 2016/2017 роки було включено ще 48 стрічок – переможців Дев’ятого конкурсного відбору кінопроектів.

Водночас, не всі стрічки – переможці конкурсів, включені за ці роки до Програми виробництва та розповсюдження національних фільмів, були запущені у виробництво за підтримки держави. Деякі з них із різних причин були виключені із Програми.

За п’ять років таких «виключень» назбиралося чимало, три десятки. При тому, в окремих випадках автори кінопроектів, аби все ж таки отримати державну підтримку, удруге проходили конкурсний відбір, на який їх висували на розгляд вже інші кінокомпанії.

З Програми виробництва та розповсюдження національних фільмів були вилучені:

  • 5 переможців Першого конкурсного відбору (результати відбору затверджені наказом Мінкультури від 14 вересня 2011 року);
  • 7 переможців Другого конкурсного відбору (результати затверджені наказом Мінкультури від 20 березня 2012 року);
  • 5 переможців Третього конкурсного відбору (результати затверджені наказом Мінкультури від 21 вересня 2012 року);
  • 7 переможців Четвертого конкурсного відбору (результати затверджені наказом Мінкультури від 9 квітня 2013 року);
  • 5 переможців П’ятого конкурсного відбору (результати затверджені наказом Мінкультури від 1 серпня 2013 року) і
  • 1 переможець Сьомого конкурсного відбору (результати затверджені наказом Мінкультури від 2 жовтня 2015 року).

Йдеться про такі стрічки:

1. «Кінопроби. Однокурсники» («Одвічне повернення», ігровий п/м, реж. К.Муратова, ТОВ «Компанія “СОТА Сінема Груп”», 1-ий конкурс; вилучено із Програми наказом Мінкультури від 9 квітня 2013 року).

2. «Юля» (ігровий к/м, дебют, реж. А.Матешко, ТОВ «Українська продакшн студія», згодом – ТОВ «Кінофільм», 1-ий конкурс, вилучено з Програми наказом Мінкультури від 2 жовтня 2015 року).

3. «Лікарі» (ігровий к/м, дебют, реж. М.Херсонський, ТОВ «Українська продакшн студія», згодом – ТОВ «Кінофільм», 1-ий конкурс, вилучено з Програми наказом Мінкультури від 2 жовтня 2015 року).

4. «По той бік ночі» (неігровий п/м, реж. О.Самолевська, ТОВ «Студія “Телекон”», 1-ий конкурс, вилучено з Програми наказом Мінкультури від 21 вересня 2012 року).

5. «Бойтенський вальс» (неігровий п/м, реж. В.Васянович, ТОВ «Кіностудія “Гармата фільм”», 1-ий конкурс, вилучено з Програми наказом Мінкультури від 20 березня 2012 року).

6. «Відлуння Оха», (ігровий п/м, дитячий, реж. О.Левченко, ДП «Національна кіностудія художніх фільмів імені Олександра Довженка», 2-ий конкурс, вилучено з Програми наказом Мінкультури від 9 квітня 2013 року).

7. «Лелеки» (ігровий к/м, дебют, реж. О.Алимова, ТОВ «Укркіно», 2-ий конкурс, вилучено з Програми наказом Мінкультури від 2 грудня 2014 року).

8. «Одеса» (неігровий п/м, реж. Ф.Ієпан, ТОВ «Татофільм», 2-ий конкурс, вилучено з Програми наказом Мінкультури від 16 травня 2016 року).

9. «Плем’я» (ігровий п/м, реж. М.Слабошпицький, ТОВ «Пронто фільм», 2-ий конкурс; за підсумками 4-го конкурсу наказом Мінкультури від 9 квітня 2013 року кінопроект, що перебував у Програмі, було повторно включено до неї вже з іншою компанією-виробником – ТОВ «Гармата фільм продакшн»; нині заміни компанії-виробника фільму у Держкіно відбуваються за рекомендацією Експертної комісії з питань кінематографії, але без повторного проходження авторами стрічки конкурсної процедури).

10. «Аутсайдер» (ігровий п/м, реж. В.Яковенко, ТОВ «Пронто фільм», 2-ий конкурс, вилучено з Програми виробництва наказом Мінкультури від 2 грудня 2014 року).

11. «Стіна» (ігровий п/м, реж. І.Громозда, ТОВ «Пріма фільм», 2-ий конкурс, вилучено з Програми наказом Мінкультури від 9 квітня 2013 року).

12. «Пілот і артистка» (ігровий п/м, дитячий, реж. Н.Кошман, ТОВ «Кіностудія “Кінематографіст”», 2-ий конкурс, вилучено з Програми наказом Мінкультури від 9 квітня 2013 року; під назвою «Канарка, Пропелер і Хвіст» кінопроект Н.Кошман, поданий ТОВ «Хайлайт Пікчерз», переміг на 5-му конкурсі).

13. «Ніч світла» (ігровий п/м, дебют, альманах, реж. А.Стулій, К.Комішанов, П.Сусляков, В.Кулик, Ю. Носачкова, А.Петров, Р.Любий, М.Мадонов, О.Солдатов, ДП «Національна кінематека України», 3-ій конкурс, вилучено з Програми наказом Мінкультури від 9 квітня 2013 року).

14. «Ваня збожеволів від кохання» (ігровий п/м, реж. Я.Лодигін, ТОВ «Камарадас», 3-ій конкурс, вилучено з Програми наказом Мінкультури від 2 жовтня 2015 року).

15. «Справжня історія Іхтіандра» (ігровий п/м, реж. С.Рахманін, ТОВ «Татофільм», 3-ій конкурс, вилучено з Програми наказом Мінкультури від 9 квітня 2013 року).

16. «Нові пригоди капітана Врунгеля» (анімаційний, реж. Д.Черкаський, Р.Гарбар, ТОВ «Панама Гран Прі», 3-ій конкурс, вилучено з Програми наказом Мінкультури від 9 квітня 2013 року).

17. «37 годин» (ігровий, дебют, реж. Ю.Райнветер, ДП «Українська студія хронікально-документальних фільмів», 3-ій конкурс, вилучено наказом Мінкультури від 13 жовтня 2016 року).

18. «По той бік ночі» (неігровий п/м, реж. О.Самолевська, КП «Кіностудія “Контакт”», 4-ий конкурс, вилучено з Програми наказом Мінкультури від 2 жовтня 2015 року).

19. «Вузькоколійка» (ігровий п/м, реж. І.Охлобистін, ДП «Національна кінематека України», 4-ий конкурс, вилучено з Програми наказом Мінкультури від 2 грудня 2014 року).

20. «Дикий мед» («Мисливці за медом», неігровий п/м, реж. К.Матисек, ДП «Національна кінематека України», 4-ий конкурс, вилучено з Програми наказом Мінкультури від 2 жовтня 2015 року).

21. «Федір» («Моя русалка, моя Лореляй», ігровий п/м, реж. Н.Джорджадзе, ПП «Кінокомпанія “Вікторія”», 4-ий конкурс, вилучено з Програми наказом Мінкультури від 2 грудня 2014 року).

22. «Клятва» (ігровий к/м, дебют, реж. Є.Матвієнко, ТОВ «Артхаус Трафік», 4-ий конкурс, вилучено з Програми наказом Мінкультури від 2 грудня 2014 року).

23. «Розв’язка» (ігровий к/м, дебют, реж. Ю.Ковальов, ТОВ «Артхаус Трафік», 4-ий конкурс, вилучено з Програми наказом Мінкультури від 2 грудня 2014 року).

24. «Доміно» (ігровий п/м, реж. І.Подольчак, ТОВ «Пронто фільм», 4-ий конкурс, вилучено з Програми наказом Мінкультури від 2 грудня 2014 року).

25. «Конкурс» (неігровий п/м, реж. В.Тихий, ТОВ «Директорія кіно», 5-ий конкурс, вилучено з Програми наказом Мінкультури від 2 жовтня 2015 року).

26. «Освідчення» (ігровий к/м, дебют, реж. В.Яковенко, ТОВ «Директорія кіно», 5-ий конкурс, вилучено з Програми наказом Мінкультури від 2 грудня 2014 року)

27. «Їжатець» (ігровий п/м, реж. С.Драгоєвіч, ТОВ «Укркіно», 5-ий конкурс, вилучено з Програми наказом Мінкультури від 13 жовтня 2016 року).

28. «Гашетка» (неігровий п/м, реж. Ю.Речинський, ДП «Українська студія хронікально-документальних фільмів», 5-ий конкурс, вилучено з Програми наказом Мінкультури від 13 жовтня 2016 року).

29. «На відстані молитви» (ігровий п/м, реж. С.Лисенко, ТОВ «Т.Т.М.», 5-ий конкурс, вилучено з Програми наказом Мінкультури від 1 вересня 2013 року; фактично, стрічка ніколи у Програмі не була, адже саме цим наказом Мінкультури включило до Програми кінопроекти – переможці 5-го конкурсу).

30. «Клієнт» (ігровий п/м, реж. О. та М.Артеменки, ТОВ «Кіновир», 7-ий конкурс, вилучено з Програми наказом Мінкультури від 16 травня 2016 року).

***

Розглянемо тепер детальніше причини виключення кінопроектів із Програми виробництва та розповсюдження національних фільмів.

Стрічка «Одвічне повернення» (робоча назва «Кінопроби. Однокурсники») Кіри Муратової не отримала державного фінансування та була виключена із Програми через те, що компанії продюсера Олега Кохана, що був виробником фільму, не виконали свої попередні зобов’язання перед Державним агентством України з питань кіно із виробництва стрічок «У суботу», «Серце на долоні» та «Мелодія для шарманки». Голова Держкіно Катерина Копилова публічно радила режисеру замінити продюсера, аби отримати державне фінансування. Кіра Муратова Олега Кохана не замінила і стрічку разом із ним зняла – без підтримки Держкіно.

У відповіді Держкіно від 13 травня 2014 року на наш інформаційний запит було зазначено, що «Кінопроби. Однокурсники» виключили з Програми виробництва та розповсюдження національних фільмів на 2012/2013 роки «на підставі відсутності жодних звернень або заяв щодо участі у процедурі закупівлі з боку ТОВ «Компанія “СОТА Сінема Груп”» щодо виробництва фільму «Кінопроби. Однокурсники» (реж. К.Муратова) та у зв’язку із порушенням п. 4.2 наказу Міністерства культури України від 26.04.2011 №30 щодо своєчасного виконання зобов’язань за державними контрактами, укладеними з Держкіно в попередні роки».

 

Двічі з Програми виробництва та розповсюдження національних фільмів було виключено документальний фільм Ольги Самолевської «По той бік ночі».

Вперше проект вилучили «у зв’язку з неможливістю виробництва фільму через важкий стан здоров’я героїні фільму та враховуючи звернення виробника ТОВ “Телекон”», – повідомило Держкіно у відповіді на наш інформаційний запит.

9 квітня 2013 року проект знову було включено до Програми – вже від кіностудії «Контакт», одначе з часом продюсер-виробник також «відмовився від подальшого виробництва фільму «По той бік ночі», надіславши Держкіно листа, в якому повідомив про розірвання О.Самолевською авторської угоди. Тому зазначений проект вилучили з Програми», – повідомили нам у Держкіно.

Авторка, не зважаючи на те, що одна з героїнь фільму померла, подала стрічку на 8-ий конкурс кінопроектів Держкіно від «Укркінохроніки», але не перемогла. За правилами, які на сьогодні діють, більше подавати цей проект на конкурс Держкіно вона не може.

 

Дитячий фільм «Пілот і артистка» режисера і автора сценарію Надії Кошман, поданий ТОВ «Кіностудія “Кінематографіст”», переміг на 2-му конкурсному відборі кінопроектів. Однак після того, за словами Надії Кошман, кінокомпанія не уклала із нею контракт. За інформацією Держкіно, державний контракт на виробництво фільму довелося розірвати за ініціативою ТОВ «Кіностудія “Кінематографіст”», що не змогла врегулювати із Надією Кошман питання прав на сценарій. Гроші, які були отримані від Держкіно для режисерської розробки фільму, кінокомпанія повернула.

Із цим проектом, поданим під назвою «Канарка, Пропелер і Хвіст» від ТОВ «Хайлайт Пікчерз», режисер і автор сценарію Надія Кошман перемогла на 5-му конкурсному відборі кінопроектів Держкіно. Щоправда, через конфлікт із продюсерами Надію Кошман було усунуто від знімання стрічки. За її сценарієм над фільмом нині працює Олексій Пантелєєв.

 

Майже детективна історія відбулася з перебуванням у Програмі двох короткометражних дебютів – стрічок «Юля» (режисер Анастасія Матешко) та «Лікарі» (режисер Михайло Херсонський).

16 грудня 2015 року у відповіді на наш запит Держкіно повідомило, що кінопроекти були «виключені з Програми через відсутність фахових дипломів у режисерів». Якщо припустити, що Держкіно з 2011-го до 2015 року включно не знало про те, що у двох кінематографістів, які перемогли в конкурсі, не було фахових дипломів, і аби це з’ясувати знадобилося стільки років, протягом яких проекти перебували в Програмі й кінематографісти, вочевидь, сподівалися їх зняти на умовах державного замовлення, то це викликає глибоке занепокоєння.

Раніше – 13 травня 2014 року – Держкіно у відповіді на наш запит стверджувало, що контракти на виробництво кінопроектів «Юля», «Лікарі» та «Лелеки» (реж. Олена Алимова) не були підписані, оскільки «продюсер О.Журженко у 2013–2014 роках працювала над першим повнометражним ігровим фільмом «Трубач», який вироблявся за державним замовленням». Іншим компаніям перемога у конкурсах із кількома проектами не заважала працювати спільно із Держкіно над ними одночасно, тим більше, що фільм «Трубач» переміг у Другому конкурсному відборі кінопроектів, а «Юля» та «Лікарі» перемогли у Першому.

Зрештою, фільм «Лелеки», над яким працювала кінокомпанія Ольги Журженко «Укркіно», також було виключено з Програми. Якщо авторам «Юлі» та «Лікарів» не вистачило фахової освіти, то Олені Алимовій з проектом «Лелеки» завадило отримати державну фінансову підтримку те, що вона пройшла відбір як дебютантка, проте з’ясувалося, що вона дебютанткою не є.

З цієї ж причини – неможливості підтвердити дебютний характер роботи – з Програми були виключені проекти «Розв’язка» (режисер Юрій Ковальов, ТОВ «Артхаус Трафік»), «Клятва» (режисер Євген Матвієнко, ТОВ «Артхаус Трафік»), «Освідчення» (режисер Віра Яковенко, ТОВ «Директорія кіно»).

Вірі Яковенко не пощастило двічі. З Програми також було виключено її повнометражний ігровий фільм «Аутсайдер» – «через відсутність перспективи подальшої реалізації», як повідомили нам у Держкіно. Саме із таким формулювання з Програми вилучили і проект Ігоря Подольчака «Доміно». Обидві стрічки мала виробляти кінокомпанія «Пронто фільм».

Через відсутність у режисера Юлії Райнветер диплому про профільну вищу освіту Держкіно не підписало контракт на виробництво фільму «37 годин», поінформувало нас агентство у 2014-му. Проект було вилучено із Програми наказом Мінкультури від 13 жовтня 2016 року. Кінокомпанія-виробник «Укркінохроніка» повідомила нам, що сама відмовилися від його реалізації.

Через «відсутність у режисерів дипломів про фахову освіту» не було укладено контракт на виробництво альманаху «Ніч світла», який мала створювати Національна кінематека України, повідомило Держкіно. Альманах було виключено з Програми наказом Мінкультури від 9 квітня 2013 року.

Зазначимо, що так само через відсутність у режисерів дипломів про фахову освіту, за інформацією Держкіно, свого часу не було укладено контракт на виробництво документального фільму «Зо» («Сестра ЗО») Аліси Коваленко та Любові Дуракової (ПП «Інспірейшн Філмз»). Стрічку, представлену на 4-му конкурсному відборі кінопроектів, взагалі не включили до Програми виробництва та розповсюдження національних фільмів. Автори створили документальний фільм без участі Держкіно.

 

Нерідко проекти з Програми виробництва та розповсюдження національних фільмів вилучали з ініціативи кінокомпаній-виробників:

  • «Відлуння Оха» (режисер Олексій Левченко) – у зв’язку із розірванням державного контракту за згодою сторін, що було ініційоване студією-виробником – Національною кіностудією художніх фільмів імені Олександра Довженка.
  • «Нові пригоди капітана Врунгеля» – через відмову студії-виробника ТОВ «Панама Гран Прі» від реалізації проекту. (Під назвою «Врунгель. Нові пригоди» на 9-му конкурсному відборі кінопроектів Держкіно стрічку представило ТОВ «Студія анімації “Барабан”», але вона не перемогла у конкурсі).
  • «Ваня збожеволів від кохання» (режисер Ярослав Лодигін, ТОВ «Камарадас») – за «зверненням продюсера».
  • «Бойтенський вальс» (режисер і продюсер Валентин Васянович, ТОВ «Кіностудія “Гармата фільм”») – «через відмову продюсера від роботи над фільмом».
  • Самі автори відмовилися від виробництва документального фільму «Конкурс» (реж. Володимир Тихий, ТОВ «Директорія кіно»).
  • Продюсер кінокомпанії «Кіновир» Катерина Шевченко написала відмову від проекту «Клієнт» (7-ий конкурс) після того, як не змогла знайти спільної мови з режисерками – сестрами Оксаною та Мариною Артеменками. Вони від проекту не відмовлялися, але хотіли його робити з іншим продюсером.

Принагідно зазначимо, що часом співпраця між кінокомпаніями і Держкіно зупинялася ще до включення проектів – переможців конкурсного відбору до Програми виробництва та розповсюдження фільмів. Наприклад:

  • анімаційний фільм «Везуха» (режисери Анастасія Головань, Єлизавета Скворцова, Анатолій Лавренішін, ПП «Кіностудія “Інтерфільм”», 2-ий конкурс) до Програми не включили за пропозицією кіностудії.
  • У зв’язку з відмовою продюсера не було включено до Програми документальний фільм «Сліди полишені вітрами» (режисер Олег Павлюченков, ТОВ «ІнсайтМедіа», Конкурсний відбір неігрових кінопроектів, присвячених життю і творчості Тараса Шевченка).
  • ТОВ «Іллєнко Фільм» звернулася до Держкіно із проханням не включати документальний фільм про Юрія Іллєнка «Доповідна Апостолові Петру, або парадигма Юрія Іллєнка» режисера Віктора Політова, що переміг у 7-му конкурсі, до Програми, висловивши намір залучити приватне фінансування для виробництва фільму.
  • Документальний фільм Володимира Тихого «Бранці» (ТОВ «Директорія кіно») також став переможцем 7-го конкурсу, але, зрештою, до Програми включений не був. Його створили без залучення державної підтримки.

 

Ігровий фільм «Стіна» (режисер Ірина Громозда, ТОВ «Пріма фільм», 4-ий конкурс) був виключений із Програми «через відсутність документів про запуск у виробництво», поінформувало нас Держкіно. З робочою назвою «Фіксація пріоритетів» фільм Ірини Громозди переміг у 9-му конкурсному відборі кінопроектів Держкіно. Фільм був поданий на конкурс ТОВ «Гарнет Інтернешнл Медіа Груп». 

Натомість кінопроект «Справжня історія Іхтіандра» (режисер Сергій Рахманін) виключили із Програми через неурегульованість виробником – ТОВ «Татофільм» – майнових прав на першоджерело кінопроекту. Фільм мали знімати за мотивами роману Олександра Беляєва «Людина-амфібія».

Три проекти, виключені з Програми виробництва та розповсюдження національних фільмів, було знято без державної підтримки:

  • художній фільм Нани Джорджадзе «Моя русалка, моя Лореляй» (робоча назва «Федір», ко-продукція Росії та України),
  • документальний фільм Флоріна Ієпана «Одеса» (ко-продукція Румунії, Німеччини та України, фільм було представлено на 6-му Одеському МКФ у липні 2015 року) та
  • документальний фільм Кристіана Матисека «Мисливці за медом» (робоча назва «Дикий мед», Польща).

 

Переможця 5-го конкурсного відбору кінопроектів Держкіно фільм Сергія Лисенка «На відстані молитви», в якому йшлося про «створення самостійного міфу про Григорія Сковороду», останній рік життя філософа в оточенні учнів, не було включено до Програми виробництва і розповсюдження національних фільмів за рішенням Колегії Міністерства культури України. Це був єдиний кінопроект, який Колегія виключила з проекту оновленої Програми, поданого Держкіно на затвердження за підсумками конкурсного відбору.

Міністр культури України Леонід Новохатько своїм наказом, підписаним за підсумками Колегії 1 серпня 2013 року, доручив Держкіно спрямувати на відгук сценарій фільму «На відстані молитви» до Інституту філософії імені Г.С. Сковороди НАН України, відділу кіномистецтва і телебачення Інституту мистецтвознавства, фольклористики та етнології імені М.Т. Рильського НАН України та відділення кіномистецтва Національної Академії мистецтв України.

Доктор мистецтвознавства Ірина Зубавіна, Національна Академія мистецтв України у своєму висновку серед іншого наголосила на тому, що «показуючи філософа на межі згасання, тління і холодної пітьми, автори попросту «втоптали» героя свого сценарію в багнюку, поставили на коліна, залишили самотнім та безпорадним, спотворивши тим самим факти української культурної історії». «Виходячи з викладеного, вважаю концепцію представленого літературного сценарію неприйнятною», – зазначила вона.

Іншої думки був кінознавець, голова НСКУ Сергій Тримбач, Інститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології імені М.Т. Рильського НАН України. У своєму відгуку він написав: «Сценарний текст позначений неортодоксальністю задуму. Сковорода тут аж ніяк не пам’ятник, не «велетень Духа», не людина, котра ні на мить не забуває про свою високу місію. Рецензований сценарій варто рекомендувати до виробництва. Зі свого боку наш Інститут готовий надати консультативну допомогу».

Але завідувач відділу історії філософії України Інституту філософії імені Г.С. Сковороди НАН України, доктор філософських наук Сергій Йосипенко сценарій «зарубав». «Про образ Григорія, який постає на сторінках кіносценарію, з певністю можна сказати лише те, що він є загадковим, правда не в тому розумінні, що відсилає до чогось величного, що автори пропонують чи допомагають збагнути глядачеві, а скоріше в розумінні загадки заради загадки: оскільки «світ його не піймав», то й глядачеві не варто намагатись осягнути Григорія Сковороду. Втім, здається, самі автори кіносценарію також не ставили собі такого завдання», – написав він у своїй рецензії.

У листопаді 2015 року режисер Сергій Лисенко, коментуючи ситуацію, повідомив, що автори і продюсери стрічки безуспішно б’ються, аби повернути її до Програми виробництва і розповсюдження національних фільмів, адже кінопроект «чесно і прозоро переміг на пітчингу». «Дивно, так? У країні відбулася революція, оновилася влада, ніхто уже і не пам’ятає, хто такий Новохатько, а червоне світло нашому проекту досі горить», – зазначив Сергій Лисенко.

 

Згідно чинного Порядку конкурсного відбору кінопроектів для формування Програми виробництва та розповсюдження національних фільмів, кінопроекти, включені до Програми, автоматично вилучають із неї, якщо протягом трьох років не було укладено договір на виробництво фільму між Держкіно та кінокомпанією-виробником.

Відтак, з оновленої Програми, затвердженої наказом Мінкультури від 13 жовтня 2016 року, «зник» документальний фільм «Гашетка» Юрія Речинського, присвячений всесвітньо відомим фотографам – переможець 5-го конкурсного відбору Держкіно.

«Укркінохроніка», що мала виробляти стрічку, досі не уклала контракт із Держкіно, оскільки Юрій Речинський був задіяний у роботі над іншим проектом – переможцем конкурсного відбору Держкіно – ігровим фільмом «До дідька», а за правилами режисер, який знімає за державний кошт або за державної підтримки, може розпочати роботу над наступним фільмом за участі Держкіно, лише закінчивши попередню роботу. Як нам повідомила директор «Укркінохроніки» Наталя Шевчук, від виробництва «Гашетки» кіностудія не відмовлялася.

Також з Програми був виключений ще один переможець 5-го конкурсного відбору кінопроектів, роботу над яким протягом трьох років розпочато не було, – фільм «Їжатець» за однойменним романом Джуліана Барнса. Політичний трилер про суд над колишнім президентом у пострадянській країні мав знімати сербський режисер Срджан Драгоєвіч, за участі української кінокомпанії «Укркіно».

Насамкінець зазначимо, що раніше однією із причин затримки в укладанні контрактів із Держкіно на виробництво фільмів, включених до Програми, був недостатній обсяг фінансування агентства. Так у 2014-му у відповіді на наш інформаційний запит Держкіно повідомляло, що проекти «Лабіринт, «Я Чайник», «Подорож», «Канарка, Пропелер і Хвіст», «По той бік ночі», «Голос у хорі», «Чудове чудовисько», «Конкурс», «Не Пантеон», «Фенік» не запущені у зв’язку з нестабільністю та обмеженістю фінансування у минулі роки». (Ця відповідь дисонувала із заявами тодішньої очільниці відомства Катерини Копилової, яка в ситуації скорочення фінансування кінематографа з бюджету заявляла, що в Держкіно не було причин лобіювати збільшення витрат на українське кіно).

Слід сподіватися, що чинна тенденція до збільшення державної підтримки галузі кіно – і то не лише фінансової – буде зберігатися і надалі, що дозволить уникнути переважної більшості ситуацій, коли кінопроекти вилучають з Програми виробництва і розповсюдження національних фільмів з причин неготовності сторін розпочати роботу над ними протягом трьох років.

Олеся Анастасьєва, Сергій Васильєв

Читайте також:

Коментарі