втілене

  • «Кров’янка»

    Короткометражний ігровий фільм режисера й сценариста Аркадія Непиталюка «Кров’янка» (2016) за однойменним сценарієм…

  • «Сказ»

    Короткометражний ігровий фільм режисерки й сценаристки Марисі Нікітюк та співсценариста Дмитра Сухолиткого-Собчука «Сказ» (2016) за однойменним сценарієм…

  • «Перед виборами»

    Короткометражний ігровий фільм режисера Володимира Адамчо «Перед виборами» (2016) за однойменним сценарієм Олександра Геревича…

Коментарі



Вітаю! Погоджуюся, що деякі лінії не дотиснуті, осяяння Василя мало підготовлене. Знаю, додав (-м) сцени у розвиток характеру. Підписую потихенько, казав уже.
Голодомор... Без нього не обійшлося. Представлений тільки прізвиськом папуги - Геноцид. Хто хоче, нехай пов"язує, кому не до вподоби - нехай не враховує.
Дуже-дуже всім дякую! Є з чого робити кіно, думаю. Ще би продюсер нормальний знайшовся. Нормальний! Бо три попередні пургу гнали, не знаходив з ними спільної мови, яким має бути фільм, наприклад, наполягали, щоб українські селяни розмовляли російською. Я не погоджувався. А нових продюсерів - катма... І взявся я за переклад і адаптацію. Змінив прізвища й географічні назви на російські, прибрав різні зайвості, трохи десь переінакшив, змінив акценти. На виході - те ж саме: втратиш Бога - втратиш себе, а, згодом, і батьківщину.
Це я загнув, канєшно :)

Написав Олександр Куманський, 23:06 19.02.2013

Я не розумію, чому тут потрібно взагалі згадувати голодомор. Може подіі відбуваються на волині, або навіть на уралі, бо автор згадував про интерес до сценарію з боку сусідів. Чи ви вважаєте, що тоталізатор можливий лише серед украінців? Як наслідок голодомору.
Я ж не сперечаюсь - про голодомор - правда. Ала навіщо його пхати скрізь???? Побив чоловік жінку - голодомор винен, покрали селяни яблука - наслідок голодомору, Аж у "пригоди.." до мене проситься)))

Написав Євген Фещенко, 15:49 19.02.2013

Євгену Фещенку, про логіку.
Відомо, що карта Голодомору співпадає з картою розселення українців та «козачества» і за межами УРСР, а це не тільки північні анклави, Воронеж, а й Кубань, і північний Кавказ, до Каспію, до Астраханського козачества, т.зв.Поволжья, головного козиру противників Голодомору.. .
Сказане Грабовичем, це аксіома, поза дискусією, хіба про це маємо тут говорити?

Написав Юрій Сорока, 15:20 19.02.2013

Оце нещодавно нарешті дочитав чернетку до сценарію.
Що ж, флешбеки, причому всі, а не лише з Миколою, мені так й полишилися незрозумілими. Адже вони не обов'язкові, бо цілком можливо й без них обійтися. Бо не розумію, що вони принципово нового додають. Те, що зі смерті Миколи й почався тоталізатор? Але тоді всеодно питання - це принципово, з чого саме для ГГ може ота ідея народитися? Думаю, що ні. Підкреслити та поглибити основну тему за допомогою сюжетної лінії з Миколою? Можливо, але це ж не серіал має бути, а у фільмі лінія буде відволікати своєю незвязаністтю з іншими сюжетними лініями-героями. А отже, якщо полишати, то треба більш суттєвими звя'зками з іншими героями його, тобто Миколу, наповнювати.

Флешбек з сім'єю горе-матері. Теж не обов'язковий, бо всю ту дію цілком можливо розгортати в реальному часі. Але то вже звісно, автору видніше, яку композиційну структуру йому обрати. Хоча в даному матеріалі якраз таки просліджується лінійне розгортання сюжету й тому флешбеки й виглядають дещо невмотивованими, адже з основною лінією слабко пов'язані.

Що ще видалось не те, щоб недотиснутим, але таким, що можна використати в майбутньому сценарії, так це папуга. Адже за його допомогою можливо й героїв презентувати ніби зі сторони, а також пояснювати глядачу певні повороти, щоб вони подавалися не так прямо в лоб, а трохи згладженно. Ця тваринка може бути як ота, не пригадаю, як її звали, здається Люся, в "Твін-піксі". Хоча може звичайна ґава чи ворона була б більш автентичною до чорноземних полів, та тут вона програє папузі в обсязі вимови. Втім, міру умовності дії також автору вирішувати.

Раптова відраза героя до свого дітища. Здалася чомусь трохи недотиснутою, адже принципово нового ніби нічого й не трапилось. Ні, воно зрозуміло, що всі ті збіги - то печально, але може має щось дійсно трагічне й на пряму з його інтересами, переконаннями, цінностями статися. Може якраз Миколу до цього моменту й дотянути. А потім виявиться, що й дружина героя на смерть його ставку зробила. Ну чи щось подібне. Адже ні вчинок Сердючки, а ні пошук тіла під кригою, ну якось вони отого скачка в світосприйнятті героя, а отже й глядача, не викликають. Бо принципово не вирізняються з усього попереднього масиву дії.

От якось так. Сподіваюсь, що сценарій таки буде написано, адже ідея здається того вартою.

Написав Геннадій Коваль, 14:11 19.02.2013

Голодомор був, його треба вивчати, треба шанувати пам,ять...
Але ж, Юрію, і логіку бодай якусь треба мати. Сільський уклад був зруйнований всюди в СРСР, чи то й голодомор був всюди? Може правий Путін разом з Затуліним, що то була загальна трагедія?
Мало того, той сільський уклад був зруйнований і в Європі, і в Америці, тільки в Африці трохи ще залишилось.
І щодо безсовісності і воровитості селян. Вам здається, що правильні селяни повинні чесно-богобоязно працювати на панів за копійки. Тоді село відродиться... А так, бачте. селяни погані, крадуть

Написав Євген Фещенко, 12:57 19.02.2013

Юрій Сорока, розтлумачте, будь ласка, що ви хотіли сказати. Туманність і невизначеність у вашій репліці.
Я справді не зрозумів, що ви мали на увазі, коли писали :)

Написав Олександр Куманський, 12:18 19.02.2013

Якби ви слухали Грабовича, то і сценарії були б набагато кращими!
Є конкретні селяни, і є спосіб життя, великий уклад, який зруйновано .
Чи може ще й Голодомору не було?
Ей, українська автура! Про що дискусія?

Написав Юрій Сорока, 11:50 19.02.2013

Додам власні спостереження. Зовсім поруч з тим містом, де я мешкаю, фермери вирощують яблука та черешню. Всі робітники в них місцеві, але охоронців наймають з найбідніших селищ Західної України. І не тому що там на заході люди більш чесні та менш воровковиті - просто в них хоч деякий час немає зв’язків з місцевими, і ще, що дуже важливо, немає власного транспорту. Так, вони теж почнуть красти (без цього неможливо собі уявити ), але не тонами. І то вже добре. Потім вони, звичайно, потоваришують з місцевим людом і стануть красти трохи більше. Однак , може, до того часу більшість урожаю пощастить зібрати? Ось таке воно українське село. Звичайно, є свої виключення з правил. Їх навіть не б’ють ногами, хоча хочеться.

Написав Євген Чвіров, 18:22 18.02.2013

Я мав нагоду 7 років тісно спілкуватися з селянами. Досі дехто вважає, ніби вони зберегли моральність, богобоязнь, совість. Насправді - Господи, виколи мені око, а сусіду два. Вкрасти, обдурити, нажитися на дурницю - ось, що рухає ними... Це не наклеп, це побачена мною реальність. Можливо, трохи перебільшую в романі, згущаю фарби - але інакше не привернути увагу до вселенської проблеми: людське вимирає в селі. Разом з селом вмирають надії на те, що Україна може стати міцною державою - для всіх людей, а не тільки злодіїв при владі. Люди без стрижня, без соціального партнерства стають легкою здобиччю хижацької верхівки. Ставлю під сумнів вислів: риба гниє з голови.

Написав Олександр Куманський, 14:07 18.02.2013

Без зайвих слів, лекція про українське село: http://tvi.ua/lecture/2013/01/26/deformaciya_kultu
ry_ukrayinciv_na_pochatku_30_kh_rokiv_214

Написав Ігор Грабович, 13:30 18.02.2013

Ігоре, дякую за пояснення і уточнення, бо с фільмами Балабанова я якось наплутав.
Щодо вимираючих сел, то не варто бачити в цьому наслідки совка або незалежності. Тут немає ніякоі загальноі трагедіі, окрім , можливо, особистих трагедій мешканців. Згадаймо "Тачки". Ну не хочуть люди, молодь, жити у глухомані.

Написав Євген Фещенко, 08:47 18.02.2013

Шановний Євгене Фещенко. Кілька зауважень та уточнень. Чим обумовлений пропонований мною ланцюжок із українських фільмів, який закономірно, на мій погляд, закінчується "Тоталізатором"?

Насамперед історією українського кіно. Питомо українських фільмів (україномовних із опертям на історію та сьогодення України) було дуже мало і через це кожен з них фактично виростав до певного символу, у якому так чи так, проте конденсувалася національна свідомість та самопочуття.

Таким символом була "Земля" Довженка, яка започаткувала поетичну школу, таким фільмом були "Тіні забутих предків", а згодом стрічки Юрія Іллєнка, Леоніда Осики та Івана Миколайчука.

Якщо узагальнювати, то всі ці картини оповідали про українське село, проте робили це без занурення у тодішні соціальну, економічну чи політичну сфери. Якщо і робилися певні кроки у той бік, то вони одразу цензурувалися, як це сталося із "Криницею для спраглих".

Відтак українське село можна було показувати тільки місцем життя вільних і щасливих людей ( і ми пам'ятаємо всі ці опуси від "Щедрого літа" починаючи і "Між високих хлібів" закінчуючи, які не мали жодного стосунки до реальності). Трагедія українського села в українських фільмах була десь у минулому - за капіталізму, царизму та умовної Польщі.

"Голод 33" став першим фільмом, який спробував показати реальні процеси в українському радянському селі. І ці процеси сьогодні ще не до кінця осягнені та осмислені.

Проте можна констатувати, що комуністи не просто зруйнували віковий уклад українських селян, вони ще й створили новий, який був відносно дієздатний тільки за активної участі партійних органів та КҐБ.

Після їхнього падіння село, уточню, радянське село, тобто створене більшовиками шляхом Голодомору та примусової колективізації, терором та новітнім кріпацтвом почало розкладатися, так само, які і весь пострадянський спосіб життя.

Роман Олександра Куманського, на мій погляд, точно передає атмосферу цього розпаду.

Можна сперечатися про те, чи можливі подібні події у реальності чи ні, проте це не має особливого значення, бо крім допуску щодо власне тоталізатора, усе інше там правдиве.

Тоталізатор така ж метафора, які згадані Геннадієм Ковалем фільми Балабанова «Вантаж 200», який був знятий 2007 року та «Кочегар», знятий 2010, тобто далеко не в перебудові часи.

Ці фільми слугують дуже ємними метафорами певного позачасового образу Росії, так само, як «Тоталізатор» - України.

Що буде з українським селом та Україною загалом – ніхто не скаже, проте вона навряд чи буде такою, як двадцять-тридцять років тому. Та Україна повинна померти, так чому б не зробити ставки?


Написав Ігор Грабович, 20:37 12.02.2013

Дискусія розгорається. Думки - суперечать одна одній: комусь читається легко, а комусь сутужно; хтось бачить за цим кіно, хтось заперечує можливість фільмування тощо.
Хочу підкреслити, що цей текст - самостійний літературний твір, який є підставою для екранізації.
Готового сценарію в класичному розумінні поки що не існує у вигляді файлу. Головних причин для такого стану - дві. По-перше, я не люблю робити дурну роботу - напишу, а потім може треба буде переписувати за узгодженою позицією з продюсером і/чи режисером. Краще вже зразу писати. По-друге, міг би ризикнути й закритися на тривалий час - як це було з прозою, і написати. Але не можу, бо треба щось за гроші робити.
Попередньо визначено жанр - трагікомедія з елементами трилера (полюють один за одним). Трупів, кров"яки, при тому, буде по мінімуму, а, може, й взагалі вдасться уникнути - не на шкоду дієвості. :)
Зав"язка й знайомство з основними персонажами, заявка естетики фільму відбудеться за 7-8 хвилин. Тизер - перші два варіанти, признаюся, вже майже готові. (Я таки повертаюся до історії та потрохи прописую :) ). Сподіваюся, що вдасться так вибудувати історію, щоб вона приковувала увагу до кінця. Від обговорюваного тексту в срипті залишиться фабула, деякі герої, окремі сцени. Додам сміху. Не виключаю, що фінал вималюється інший.
До чого я веду? Хочу сказати, що ваші висловлювання, навіть найнегативніші, можуть стати в пригоді й наштовхнути на якусь думку. Так що пишіть, що заманеться - не образите, а допоможете. Як у нас кажуть: почую кожного.
Єдине прохання - якщо вважаєте, що кіна не буде, то не сипте сіль на клаву, авторові це не надає впевненості. Ви ж не хочете приглушити мою цілеспрямованість? Та й прислухатиметься автор, переважно, до тих, хто налаштований оптимістично. Притримайте враження про Тоталізатор до перегляду готового продукту. Заздалегідь вдячний!
Щиро дякую!


Написав Олександр Куманський, 22:40 11.02.2013

Геннадію, фільми, які ви навели у приклад по перше, це ж ті пєрєстроєчні фільми, де саме смакування чорнухи було хорошим тоном. До речі, навряд чи можна сказати, що соціальна дія того мистецтва була корисною, зважаючи на те, що після "обробки" населення тією чорнухою, ми отримали лихі 90ті.
По друге там все ж таки конкретні погані люди роблять погані речі, а це цілком реально і сьогодні, і 50 років тому, і у нас, і в Америці, а тут справа зовсім інша.
Щодо профанаціі, так я, читаючи сценарій і сприймав його саме як комедію і мені сподобалось. Хоча читати, що хтось там вмер - одне, а бачити на екрані - зовсім інше, тут може і не смішно було б.
Ну і, звичайно, автор залишається автором і йому вирішувати що і як, а я лише висловив свою точку зору.

Написав Євген Фещенко, 21:59 11.02.2013

Чтьається якось важко. Оце вже дочитав до 19 епізоду, тобто до зав'язки основної драм.ситуації, якщо виходити з назви. Кожний епізод сам по собі тяне, ну якщо не на 7, то на 3-4 хвилини екранного часу то точно. Виходить, що або з цього серіал прийдеться робити, або багато чого відсікати. От наприклад флешбек з Миколою зараз якось невмотивованим стосовно включення його в тканину твору виглядає. Хоча мо далі то більш обгрунтованим видасться. Як дочитаю, то мо зрозумію.
Але комедію, бодай чорну, а чи там - фільм жахів з цього матеріалу робити - нє, ну воно то всьо можна, але чи не буде це вже профанацією самого задуму.
А стосовно "робить - не робить": Євгене, а фільми Балабанова, як ото наприклад "Кочегар" чи там "Груз 200", так то по Вашому також чорні комедії???

Написав Геннадій Коваль, 18:20 11.02.2013

Мушу не погодитись з Ігорем Грабовичем і навіть дивуюсь, як можна було побачити в цьому сценаріі "цілком адекватне відображення українського сьогодення і певну проекцію його майбутнього." .
Тема цікава. Для іі розвитку бачу два можливих шляхи
1.Комедія. Смерті десь за кадром, або на них не акцентується. Сюжет будується на поведінці, азарті гравців. Тут можливі якісь філософські моменти, особливо, якщо ввести в дію священника з самого початку. Тоді між ним і засновником лотореі відбувалась би дискусія, боротьба, намагання звабити, тощо.
2.Фільм жахів. У селі з,являється пройдисвіт, який наспрвді є представником диявола і зкаламучує народ, з його подачі організується тоталізатор і т.д. Тут навпаки смерті чим жахливіше, тим краще. Звичайно знаходиться добра людина, яка не піддається дияволу і намагається з ним боротись. І, звичайно, хепі енд. Або ж усім капець, село знищується і на цьому місці утворюють звалище радіоактивних відходів.
В будь якому випадку подавати це як якусь там правду матку про реальне становище чого б то не було, та ще й моралізувати з цього приводу... Волати - дивіться , люди. що ж ви робите! ... Та ніхто нічого подібного не робить і не збирається.

Написав Євген Фещенко, 17:19 11.02.2013

Друзі, будьте уважними, будь ласка. Це не сценарій, це проза. Я ж написав: "Кіно, звичайно, відрізнятиметься від прозаїчного опису історії". Давайте якось конструктивніше висловлюватися. Бо наступним коментом може бути: написано не в американському форматі, коми не там стоять тощо.
Дякую.

Написав Олександр Куманський, 16:31 11.02.2013


Якщо рухатися до сусідів, то варто згадати «Останній забій»… Така собі міська віддалена аналогія теми «Тоталізатора».

Хай Вам розкажуть і про те, як воно ще буває на шляху до екрану.

Непоправимих сценаріїв нема, як і заборонених тем не існує.
Навіть коли крім теми і назви – нічого, як у даному випадку.

Отже для літератури, пане Олександре, це щось, а для кіна ж готовність цього «кінороману» – нуль. Тож чи варто так називатись?

Для літератури можна бути і залишатись успішним О. Куманським, а для такого фільму ще треба ставати Довженком, Бертолуччі….

Але автор зачепив важливу тему, високу смертність села, відсутність там елементарних умов і медицини, певні моральні аспекти.

Дійсно, можна сісти і на цю тему таки написати сценарій.

Бо і з умираючими треба «знайомити».
І показати конвеєр смертей, їх природність і випадковість, і абсурдність.

Щиро бажаю Вам успіху.

Написав Юрій Сорока, 12:16 11.02.2013

Мабуть українські режисери вважають дуже непатріотичним знімати фільм про таке українське село.

Написав Євген Чвіров, 08:24 11.02.2013

Це перше оприлюднення тексту, який досі читали лише друзі-знайомі та члени жюрі кількох конкурсів. Висновок із всього почутого: треба знімати кіно. І воно буде - треба тільки вірити й штовхати проект.
Кіно, звичайно, відрізнятиметься від прозаїчного опису історії. В друкованому тексті читач має змогу перегорнути сторінки назад, якщо щось не зрозумів чи загубив. На екрані все має бути яскравішим, динамічнішим, веселішим і сумнішим. Буде.
Ігор Грабович зумів побачити в літературному сценарії готовий фільм, який поставив у ланцюжок відомих українських картин. Дуже несподівано - я про таке не міг і подумати. :)
Все зводиться до того, що може вийти достойний кіно-продукт. Майже два роки пробую знайти грошовитих однодумців в своїй країні. Я хочу, щоб це був саме український фільм. Але не складається. Буду рухатися з проектом до сусідів. А шо дєлать?!

Написав Олександр Куманський, 22:22 10.02.2013

У вітчизняному кіно є фільми із промовистими назвами- метафорами : "Земля", "Тіні забутих предків", "Криниця для спраглих", "Вавілон-ХХ", "Голод 33" чи «Україно, goodbye!".

Вони творять ніби певний універсальний образ України – різний на різних етапах історії. І тут наявна певна закономірність, певна динаміка. Цілком нейтральні назви зрештою змінюються на загрозливо-апокаліптичні.

«Тоталізатор» не просто продовжує цей ряд, але й цілком його завершує, ставить крапку. І тематичну, і сюжетну. Історія про українське село, у якому не просто вимирають люди, а ще й роблять власну смерть об’єктом азартної гри – цілком закономірне завершення багатолітньої агонії тієї України, яку ми знали багато десятиліть.

Звісно, ця метафора доволі амбівалентна і навіть виклична. Проте вона бачиться цілком адекватним відображенням українського сьогодення і є певною проекцією його майбутнього.

Щодо самого тексту – то фільм вимагає подальшого уточнення та доопрацювання. Попереду власне адаптація до кіноспецифіки, уточнення сюжетних ліній та персонажів. Як на мій смак, на сьогодні «Тоталізатор» - надто епічний, це справді роман, який дає об’ємну картину подій, інколи на шкоду дії.

Написав Ігор Грабович, 18:24 08.02.2013

Читається добре, сподобалось. А от кіно з цього зробити, я гадаю, не вийде. Хіба що повніст,ю абстрагуватись від моральноі складовоі і вийти на таку безбашенну чорну комедію. Прибрати всі можливі жалісливі нотки, прибрати дітей...
Кінцівка, до речі, дуже непереконлива. Чого чого, а церков у нас останні роки будують скрізь і у величезній кількості. І .... що це рятує?
А якби церква в селі була спочатку, хіба неможливий тоді був би тоталізатор?

Написав Євген Фещенко, 18:11 05.02.2013