втілене

  • «Кров’янка»

    Короткометражний ігровий фільм режисера й сценариста Аркадія Непиталюка «Кров’янка» (2016) за однойменним сценарієм…

  • «Сказ»

    Короткометражний ігровий фільм режисерки й сценаристки Марисі Нікітюк та співсценариста Дмитра Сухолиткого-Собчука «Сказ» (2016) за однойменним сценарієм…

  • «Перед виборами»

    Короткометражний ігровий фільм режисера Володимира Адамчо «Перед виборами» (2016) за однойменним сценарієм Олександра Геревича…

Про що книга «Оповідь. Субстанція, структура, стиль та принципи письмової екранізації» Роберт Маккі

Ця переповнена інсайтами книга перетворилася на справжнє Євангеліє для письменників-сценаристів по всьому світу. Вона стане в пригоді кожному, хто хоче навчитись перетворювати чудові ідеї у чудові оповіді й чудові сценарії. Книга Роберта Маккі Оповідь розкриває тріумфальні методи людини, яку загальновизнано головним вчителем письмової екранізації у світі. Колишній стипендіат Програми імені Фулбрайта, Маккі написав незліченну кількість сценаріїв для телебачення та кіна.

Уже більше сорока років учні Роберта Маккі забирають топ-нагороди Голівуду. Його семінар зі Структури Оповіді вважається обов’язковим для всіх, хто прагне стати сценаристом й фільмарем, й регулярно проходить у заповнених вщент аудиторіях.

Ця книга – це зброя для перемоги у війні з кліше у світі, де авдиторія все більше спрагла до оригінального. На відміну від популярних підходів до письмової екранізації, Оповідь про форму, а не про формулу. Використовуючи приклади більше ніж сотні фільмів, Маккі ділиться філософією, яка допомагає ідентифікувати невловимі елементи, які відрізняють якісну оповідь від решти.


«ОПОВІДЬ» – МАККІ – УКРАЇНСЬКОЮ

Джин Фаулер якось сказав, що писати легко, потрібно лиш сидіти й дивитися на чистий аркуш паперу, доки на лобі не з’являться краплини крови.

Головний навчитель письмової екранізації у світі, Роберт Маккі, в книзі «Оповідь» пропонує інший шлях. Він детально проаналізував, як побудовані найкращі оповіді в історії світового кінематографа й зумів виокремити спільні принципи. Вже майже сорок років Маккі навчає ним сценаристів, письменників, поетів, драматургів по всьому світові. Учні навіть прозвали Маккі «Аристотелем нашого часу». А режисер “Володаря Перснів” та “Гобіта” Пітер Джексон називає його «Ґуру серед усіх Ґуру». Після 1984 року через семінари Маккі пройшли понад ста тисяч учасників.

«Термінатор», «Китайський квартал», «Крамер проти Крамера», «Вол Стріт», «Тутсі», «Таксист», «Зоряні війни» та «Скажені пси». Здавалося, такі різні фільми, але насправді дуже подібні: вони всі є гарними оповідями.

І Роберт Маккі знає, про що каже. Фільми його учнів можуть похвалитися шістдесятьма «Оскарами» та двомастами відзнаками «Емі». Випускники його семінарів писали сценарії, режисирували й продюсували такі відомі гіти, як «Гра престолів», «Пуститися берега», «Картковий будинок», «Холодне серце», «Шрек», «Володар перснів», анімація студії Pixar… Список можна продовжувати довго.

Але Маккі в жодному разі не обіцяє короткого й простого шляху, аби стати гарним оповідачем. Він навіть застерігає від того, щоб писати на основі готових прикладів. Навпаки, сам автор може й має стати взірцем для інших. «Оповідь», вона про ретельну роботу», – стверджує автор. Проблема є не тільки тоді, коли ви маєте творчий ступор, але й коли одразу беретеся за ідею, що надихнула, й пишете з шаленою швидкістю та впертістю. З обох ситуацій є вихід.

«Оповідь» детально розглядає текст, сценарій, власне історію як цілісний об’єкт, а також кожні їхні частини — акти, сцени, долі, біти. Автор порівнює хорошу оповідь з музичною симфонією, де лиш кілька нот у правильній послідовності здатні створити унікальний і неперевершений твір. Кожна частина оповіді, як і в музиці, не має бути випадковою, а логічно рухати дію та персонажів уперед, прямісінько до кульмінації та розв’язки.

Роберт Маккі пояснює, чому важливо від самого початку визначитися з Контролювальною Ідеєю усієї оповіді. У фільмі не може йтися просто про «бідність», “війну” чи “любов”. Це скорше чітко сформоване речення, навколо якого розгортатимуться події, персонажі помиратимуть або зраджуватимуть ідеали. Крім цього, докладно проаналізовані постаті протагоніста й антагоніста, їхні мотивації, несвідомі та свідомі бажання. Всі поняття Маккі розбирає на прикладі сюжетів відомих фільмів.

Сучасна авдиторія, переконаний автор, має солідний глядацький досвід. Ба більше, з великою долею вірогідности вона зможе заздалегідь розкусити задум сценариста. “Люк, я твій батько” від Дарта Вейдера змушувало вистрибувати з крісел глядача у 1977-му, а коли такий поворот зустрічається в сучасній нам стрічці, то викликає в кращому разі позіхання. Тому Роберт Маккі оголосив справжню війну кліше. Гарний оповідач має завжди шукати нові й нові способи розповісти історію, типів якої насправді не так вже й багато. В “Оповіді” проаналізовані всі основні жанри та піджанри, а також вказано на обов’язкові елементи кожного з них.

Книга щедро проілюстрована моделями, які допоможуть авторам структурувати матеріал та краще зрозуміти, як працює кожен елемент оповіди. Крім того, наприкінці доданий список із кінострічками, які Роберт Маккі вважає вартими для перегляду (станом на вихід першого видання 1997 року).

Книга буде корисною сценаристам, письменникам, критикам, а також звичайним глядачам.

«Я написав «Оповідь», аби допомогти вам опанувати мистецтво сторітелінґу, стати вільним у вираженні ориґінального бачення життя, вивести ваш талант за межі умовностей, щоб ви змогли створювати фільми, що вирізняються самобутнім змістом, структурою та стилем». (Роберт Маккі)

Книга нещодавно вийшла українською у видавництві ARC.ua. Придбати можна на сайті – https://opovid.com/

Більше про автора також на його сторінці – https://mckeestory.com/

Володимир Войтенко

**

ВІДГУКИ ПРО КНИГУ "ОПОВІДЬ" РОБЕРТА МАККІ

Це одна з найкращих книжок, присвячена практичному мистецтву кіно, яку я прочитав, коли самостійно навчався цьому складному виду творчості. Я надзвичайно радий, що з’явився український переклад "Оповіді", який є дуже точним та вдалим.

— Олег Сенцов, автор, сценарист та кінорежисер

*

Мене постійно запитують, як і де навчитися писати сценарії і я й досі не знайшла кращого рецепту, ніж цей: уважно живіть життя і читайте Роберта Маккі. Я колись була на його семінарі і була вражена не стільки тим, що він розповів мені щось нове, а тим, як він гарно сформулював і структурував всі мої (і ваші) інтуїтивні спостереження. А ще його лекції були дуже надихаючими, як і його книжки, вони надають віри в свої сили і бажання творити. Зараз вийшла його нова книжка в українському перекладі "Опопвідь", і я її шалено рекомендую всім, кому цікаво писати й розповідати історії.

— Наталя Ворожбит, сценаристка, режисерка

*

Книга, яку очікували в Україні — кінематографісти, студенти, викладачі й ті, для кого кіно займає важливу частину їх світу і, зрештою, стає серйозною професією. Грунтовна, систематизована оповідь голлівудського майстра про створення фільму — від першого слова на папері до останнього кадру на великому екрані.

— Ірен Роздобудько, викладачка КНУТКіТ ім. Карпенка-Карого, художній керівник курсу кінодраматургів, доцент катедри екранних мистецтв

*

Леґендарна книга Маккі надихає не тільки початківців, досвідчених сценаристів, але й тих, хто ніколи не писав сценарії. Глибокий та структурований підхід до екранного сторітелінґу з використанням прикладів із улюблених мною фільмів світової кінокласики, як «Касабланка» та інших. Дуже важливо, що нарешті з’явилося українськомовне видання.

— Алла Преловська, програмна менеджерка Kyiv Media Week

*

«Оповідь» Маккі – це такі собі необхідні полички для тих творців, хто цінує порядок у власній голові.

— Ольга Калуга, кінознавка, сценаристка, редакторка

*

Це книжка про життя і мистецтво. Про сценарне мистецтво. Про мистецтво життя. Це підручник, за яким не навчишся жити, але дізнаєшся оповідних правил. І, можливо, зрозумієш приховане про себе та про світ.

—Володимир Войтенко, кінокритик, редактор

Коментарі